Valutahandel intervjuar kändisar om deras investeringar

Inför jul så har Valutahandel tagit tillfället i akt att intervjua och undersöka var svenska och internationella kändisar väljer att placera sina pengar. Det är tydligt att aktiehandel och fastigheter tillhör de populäraste tillgångarna, men även kryptovalutor och valutahandel tillhör repertoaren bland kändisarna.

Investeringarna bland olika kändisar varierar kraftigt. Medan flera stjärnor går in i onoterade aktiebolag såsom Oatly, Base of Sweden och Skåneflyg, så väljer majoriteten ändå att investera i börsnoterade aktier. Victoria Silvstedt har sålt Netflix och ökat innehavet i Disney aktier, rapporterar Valutahandel i intervjun med kändisar. Vidare så ligger både Victoria och Kim Kardashian sedan länge i Amazon aktier. För övrigt så äger den förstnämnda även BP aktier. Men när det kommer till valutahandel så har den svenska modellen och skådespelerskan sålt svenska kronor och köpt USD istället. ”Jag köpte USD för mina sek”, säger Victoria Silvstedt till Valutahandel.se.

Med en uppgång på drygt 23% för kronan sedan i våras, så börjar många svenska exportföretag bli oroliga för att kronan är för stark, vilket kan hindra svensk tillväxt. Så många svenska företagare hoppas nog att Victoria får rätt.

Bill Gates investerar samtidigt i två företag med växtbaserade kött, Beyond Meat och Impossible Foods. Men en som inte behövde stoppa in egna pengar i en investering är Beyoncé. Efter ett uppträdande på en julfest 2015, så erhöll Beyoncé aktier i Uber som idag är värda över 91 miljoner kronor.

George Soros däremot är en välkänd man som handlar ETF’er, med 2.6 miljarder kronor i Invesco's ETF QQQ vilket är omkring 7.67% av portföljen. Han är med andra ord riktigt positiv till amerikanska teknologiaktier, då QQQ är ungefär samma instrument som alla aktier i Nasdaq 100. En specifik aktie som George Soros tror på är videospelsföretaget Activision Blizzard.

När det kommer till kryptovalutor så är äger både Robert Kiyosaki och Victoria Silvstedt Bitcoin. Men Robert, mannen bakom boken Rich Dad, Poor Dad, menar att det framför allt är värt att köpa Bitcoin under 20 000 USD, även om han tror att $50 000 nivån finns i sikte. För närvarande så ligger BTC på 23 660 dollar. Som alternativ så pekar Robert på att silver kan vara en bra investering, då guld/silver ration runt 73 ger för mycket fördel till guld och för att tillväxt i världsekonomin nästa år också kan ge en uppgång till silver.

En celebritet som gått in i ett onoterat bolag är Richard Branson som är delägare i Bitpay, en kryptotrading sajt för amerikaner. Svenska investeraren Henrik Persson Ekdahl har tillsammans med skånska entreprenörer öppnat upp en ny flyglinje mellan Kristianstad och Stockholm. Det nya onoterade företaget heter Skåneflyg och kommer ge bättre och snabbare förbindelser mellan Skåne och Stockholm. För en utförlig lista över vad kändisar satsar på och undviker, gå till https://www.valutahandel.se/24-bolag-valutor-kandisar-satsar-pa-som-du-inte-visste/.

Riskvarning: Detta är inte investeringsråd och varje kändis har olika ingångar, valutor och tidshorisonter. Tala med din finansiella rådgivare innan några kort- eller långsiktiga investeringar görs.

Co-founder

Techbull Media SL driver webbplatser på svenska och engelska om de finansiella marknaderna och har som mål att bli störst i världen på detta område. Under första kvartalet 2021 så släpps nästa sajt om valutahandel, denna gången på ett annat språk. Sedan tidigare så ingår Valutahandel.se, Valutamegler.no och ShortSelling.com i portföljen.

Jag köpte USD för mina SEK.
Victoria Silvstedt