Haglöfs fortsätter sin lönsamma tillväxt med PLM från Addnodes dotterbolag Technia

Med en genomsnittlig tillväxt på 18 % sedan sent 80-tal, stod Haglöfs inför svår uppgift år 2009. Trots att världsekonomin kollapsade gällde det att leverera på de högt satta målen. Och Haglöfs lyckades igen, med en tillväxt på nära 20 % och en vinst på 11 % - en storslagen prestation med tanke på omständigheterna.

“Vi måste konstant förbättra vår effektivitet och hitta nya smarta sätt att ta våra produkter från idé till färdig produkt”, säger Johnny Claus, Product Director på Haglöfs. ”Att växa på det sätt vi gör sätter stor press på vår personal. Vi måste helt enkelt försäkra oss om att vi lägger vår energi på det som tillför mest värde.” Som ett viktigt steg i Haglöfs strategiska plan för lönsam expansion investerade man år 2006 i ett Product Lifecycle Management (PLM) system. Technia, en av de ledande PLM-lösningsleverantörerna i Europa och Amerika, valdes som partner och valet av lösning föll på ENOVIA Apparel Accelerator kompletterad med Technias verktyg för förbättrad effektivitet – de så kallade Technia Value Components (TVC). År 2008 lanserade Dassault Systèmes, den världsledande PLM leverantören och ägaren av ENOVIA- produkten, deras nya ENOVIA V6 plattform. ”Vår strategi är att hålla jämna steg med utvecklingen av de system vi använder, för att försäkra oss om att vi får ut så mycket som möjligt av vår investering”, säger Viktoria Norén, Sourcing & Production Manager och ansvarig för PLM-systemet på Haglöfs. ”Technia uppgraderade vårt system till ENOVIA V6 tillsammans med deras nya paketerade optimeringsprodukt baserat på TVC”. Resultaten var uppenbara bara en vecka efter att det uppgraderade systemet satts i bruk: “Technias paketerade lösning för mode- och outdoorindustrin tillsammans med ENOVIA V6 har drastiskt förbättrat vår produktivitet” fortsätter Victoria. ”Den spontana reaktionen från mina kollegor kom direkt. Systemet är mycket snabbare och användarvänligheten har drastiskt förbättrats. Att till exempel skapa en måttabell i systemet går nu 5 gånger snabbare jämfört med innan uppgraderingen. Denna effektivitetsförbättring genererar besparingar på över 300 000 kr/år. För att inte nämna BOM hanteringen som har förbättrats signifikant. “Jag är verkligen nöjd med det engagemang och ansvar Technia har visat. Deras kunskap kring PLM och deras vägledning har varit väldigt viktig för att projektet skulle bli framgångsrikt. Uppgraderingen till ENOVIA V6 har verkligen levererat affärsvärde och hjälper oss i vår fortsatta expansion”, avslutar Johnny Claus.