Nomineringen till Millenniumpriset för teknologi inleds vid prisets 20-åriga milstolpe

Ett av världens ledande teknologipriser, Millenniumpriset för teknologi, kommer att delas ut nästa gång den 30 oktober 2024, och då firas prisets 20-års jubileum. Den globala utlysningen att nominera banbrytande innovationer är öppen mellan 1 april och 31 oktober 2023. Nomineringar kan göras av privatpersoner, företag och andra organisationer inom alla teknikområden utom militärteknik*.

Millenniumpriset för teknologi är ett framstående pris på en miljon euro fokuserat på tekniska innovationer för ett bättre liv. Detta inkluderar insatser som förbättrar människors välbefinnande, biologisk mångfald och bredare hållbarhet. De vinnande innovationerna är globalt tillgängliga, kommersiellt gångbara och är baserade på etiskt sund akademisk och vetenskaplig forskning.

Mottagarna av Millenniumpriset för teknologi är visionära föregångare av innovationer för att främja livskvalitet och hållbar utveckling. Tre vinnare har senare vunnit Nobelpriset: ingenjören inom biokemi Frances Arnold, LED-ljusinnovatören Shuji Nakamura och stamcellsforskaren Shinya Yamanaka.

Millenniumpriset för teknologi tilldelades år 2022 Scientia-professorn Martin Green för hans banbrytande arbete inom solcellsteknik, vilket har resulterat i dramatiskt minskade produktionskostnader. Solceller ersätter därför alltmer fossilbränslebaserade kraftproduktionsanläggningar och är en viktig del i att tackla den globala uppvärmningen.

"Många av de existentiella frågor som vår värld står inför är globala. Millenniumpriset för teknologi – som alla uppskattade priser – vill öka allmänhetens medvetenhet och berätta om enskilda personer vars vetenskapliga insatser har haft en drastisk inverkan för att åstadkomma ett bättre liv för människor och planeten”, säger Markku Ellilä, VD för Stiftelsen Teknikakademien som delar ut priset.

Nomineringarna görs via en onlineportal. Förutom organisationer och företag kan privatpersoner nominera i denna omgång. Vid 2022 års prisomgång var hela 28 % av de nominerade kvinnor, jämfört med 10 % i föregående omgång. De som nominerar uppmanas att ta hänsyn till mångfald även i denna omgång.

Läs mera om Millenniumpriset för teknologi

Ladda ner bilder från vår mediebank

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Markku Ellilä

VD, Stiftelsen Teknikakademien

markku.ellila@millenniumprize.org

Millenniumpriset för teknologi är värt en miljon euro och delas ut vartannat år av den oberoende Stiftelsen Teknikakademien. Prisets beskyddare är Republiken Finlands president. Priset delades ut för första gången 2004. Tre av pristagarna har därefter tilldelats ett Nobelpris.

* Millenniumpriset för teknologi år 2024 kommer inte att delas ut till en person som är skattskyldig i Ryska federationen eller Belarus.

Taggar: