Stryk bort hushållsarbetet: Nytt strykjärn halverar stryktiden

Report this content

Många människor vill hellre göra annat än att lägga tid vid strykbrädan men de flesta kommer inte undan hemmets skrynkliga kläder, dukar och gardiner. Men nu kan strykningen klaras av på halva tiden med en ny ångstation från Tefal. Och resultatet blir bättre än någonsin.

– Många människor sätter stort värde på nystrukna sängkläder och skrynkelfria kläder, men det är få som vill lägga onödig tid på det. Vi har därför stora förväntningar på vår senaste ångstation som kan reducera stryktiden med upp till 50 procent, säger Erik Halse, Nordic Marketing Director, Groupe SEB Nordic A/S, som står bakom Tefal.

Stryk två sidor på en gång
Med ett traditionellt ångstrykjärn tar det lång tid att ta sig igenom tvätthögen. Men nu behöver strykningen inte längre vara en tidstjuv i en jäktig vardag. Med Tefals nya ångstation behöver man bara stryka tvätten på den ena sidan. Strykning av t.ex. sängkläder, gardiner, byxor och andra kraftigare tyger klaras av i en enkel handvändning.

– Det fungerar tack vare att ångstationen levererar ett konstant och högt ångtryck medan ett vanligt ångstrykjärn ger mindre mängd ånga åt gången. Ångstationens höga ångtryck gör strykningen lätt och effektiv – och resultatet blir bättre än någonsin, konstaterar Erik Halse.

Med den nya ångstationen slipper man även att fukta tyget innan strykningen. Det massiva ångtrycket gör arbetet under strykningen och ser till att resultatet blir perfekt.

Välstrukna kjolar på galgen
Det kan vara besvärligt att stryka tunna tyger, som är livliga och svåra att hantera. Det gäller inte minst kjolar och blusar. Med den nya ångstationen låter man fuktiga kläder hänga på galgen. Håll ångstationen en liten bit från kjolen och för den upp och ner, så ångan precis rör vid kjolen och gör den slät. Samma sak kan man göra med t.ex. gardiner – och då finns det ännu mer tid att spara.

– En ångstation är ett bra alternativ till ett vanligt strykjärn, när man sätter värde på att lätt nå ett perfekt resultat. Der kan också vara ett sätt att dra ner på kostnader för kemtvätt, för ångstationen kan stryka både jackor och byxor med ett mycket professionellt resultat, avslutar Erik Halse.

Rekommenderat butikspris: från 1500 kronor

Närmaste återförsäljare nås på telefon: +46 (0)8-594 213 30

För mer information om Tefals nya ångstationer och foton:

Om Tefal Pro Minute Aquaplus

• Med ett konstant ångtryck på hela 4,5 bar kan stryktiden reduceras med upp till 50 procent
• Det höga ångtrycket gör det möjligt att stryka t.ex. fram- och baksidan av en kjol på en gång, och sängkläder, dukar och andra kraftiga textilier på enbart en sida
• Ångstationen är kompakt och klar att använda på bara två minuter. Den löstagbara vattentanken innehåller 800 milliliter och kan fyllas på direkt under vattenkranen
• Fina kjolar och gardiner kan strykas i lodrätt läge, så att de inte behöver tas ner först
• Ångstationen signalerar själv när den behöver rengöras eller när vattentanken är tom
• Ett låssystem och sladdförvaringen gör den lätt att transportera
• Ultragliss Turbo stryksula med hög glidförmåga
• Ångstationen avger en konstant mängd ånga på 100 g/min, vilket är betydligt mer än ett traditionellt ångstrykjärn, som de flesta använder i dag