Det krävs bra boende för att våra äldre ska få ett värdigt liv

Äldreomsorgen är ett område med knappa resurser. En del av landets äldre har därför kunnat märka, att deras livsvillkor har försämrats i takt med ytterligare besparingar. Men det går att bygga hållbara bostäder för äldre som ger både kvalitet för invånarna och sänkta kostnader för kommunen under många år. Och det kan behövas när alltfler blir äldre.

– Om man vill skapa optimala äldreboenden måste man välja byggmaterial som säkrar ett sunt inomhusklimat. Många äldre lider av luftrörsbesvär och det är oförsvarligt att placera dem i hus med dåligt inomhusklimat, där till exempel drag, växlande temperaturer, buller, dammpartiklar, fukt eller mögel som kan finnas i materialen förvärrar deras symptom, säger Tommy Bisgaard, direktör för Tegelinformation.se och Byggitegel.se.

Det sunda inomhusklimatet och en ökad boendekvalitet innebär samtidigt sänkta kostnader för kommunerna, något som man också har noterat när det gäller skolor.

Kvalitet och sänkta kostnader går hand i hand
Äldreboenden som byggts i tegel ger kommunerna den bästa penninginvesteringen eftersom tegel behåller sitt värde bättre än de flesta andra byggmaterial. Det visar bland annat en undersökning som White Arkitekter har genomfört. Redan efter tio år är ett tegelhus 15 procent mer lönsamt än till exempel ett trähus. Efter 50 år har siffran ökat till 21 procent. Tommy Bisgaard förklarar dessutom, att driftskostnaderna för hus som är byggda i tegel är lägre än för de flesta andra material.

– Tegel skapar stabila temperaturer i bostaden. Ett passivhus innebär ytterligare besparingar eftersom uppvärmningen av ett sådant hus kan klaras med solvärme eller värmen från de människor och apparater som finns i huset. Dessutom kräver tegel ingen ytbehandling eller målning. Det sänker kostnaderna markant, förklarar Tommy Bisgaard.

Läs mer om tegelhus på www.byggitegel.se