Försäkringsundersökning visar: Flest bränder i hus med trästomme

Under åren 2006-08 inträffade nästan 1 500 storbränder i svenska fastigheter. Största andelen brandhärjade hus hade trästomme och ibland även fasad av trä. Bäst klarade sig hus byggda i tegel och betong. Det visar en undersökning som branschtidningen Betong gjort.

Bakgrunden till undersökningen är Försäkringsförbundets statistik på bränder som rapporterats in från de fyra största försäkringsbolagen – Trygghansa, If, Länsförsäkringar och Folksam. De täcker in omkring 90 procent av skadeförsäkringarna i Sverige.

Under åren 2006-08 inträffade totalt 1 149 storbränder i småhus, hyresfastigheter och kommersiella byggnader. Med en storbrand menas att den medför kostnader på mer än 1,5 miljoner kronor.

Tidskriften Betong har specialgranskat 150 av dessa bränder ( drygt 10 procent) med utgångspunkt från vilket eller vilka material som huset var byggt av. Av dem var 77 procent trähus, 10 procent tegel- eller betonghus, drygt fem procent hade en stomme av stål och sju procent var byggda i samverkande material.

Roger Andersson, chefredaktör på tidskriften Betong, kommenterar undersökningen med att det är anmärkningsvärt att det finns en så hög andel trähus med bland storbränderna med tanke på att det finns fler hus som är byggda med betong eller tegel.

Niclas Svensson, chef för Sveriges träbyggnadskansli, är noga med att förklara att en brand sällan börjar i en stomme – bränder börjar nästan alltid i inredningen. Han anser att skadorna minimeras genom de sprinklersystem som byggs in i moderna trähus. Men tidskriften Betongs brandexpert Hans Andersson förklarar, att brandskadorna blir mindre men vattenskadorna desto större.

Det faktum att det är en stor obalans mellan antalet fastighetsbränder i trähus jämfört med fastigheter med tegel som byggnadsmaterial märks inte när det gäller hemförsäkringspremierna hos de största försäkringsbolagen. Det kostar lika mycket att försäkra ett hus i tegel som ett i trä.

– Vi gör ingen skillnad och vi har inga planer på att se över de tarifferna, säger Hans Frank, skadecontroller på Länsförsäkringar Skåne.

– Det är klokt ur flera olika synvinklar att välja ett hus med tegelfasad – eller ännu bättre ett hus som även har en stomme av tegel, säger Tommy Bisgaard, direktör för den svensk-danska branschorganisationen Tegelinformation.se. Bränt tegel kan inte brinna och om ett hus byggt av tegel skulle utsättas för brand kan det heller inte skadas av vatten vid brandbekämpningen eller från sprinklersystem ­ – i motsats till trä eller gips. Tegel torkar ut och huset kan återfå sina tidigare funktioner som bostad, skola eller kommersiell byggnad.