Hus i tegel är tillbaka som ny trend på bostadsmarknaden

Det murade huset vinner terräng. Det byggs alltfler hus i tegel i södra Sverige – och det finns en enkel anledning till det. Husägarna är rädda för att råka ut för de olika fuktskadorna och det dåliga inomhusklimatet som har präglat byggdebatten under det senaste årtiondet.

Kunskapen om de traditionella trähusens stora behov av regelbundet underhåll har också påverkat dem som ska köpa ett hus.

– Vi kontaktas ofta av husägare som vill försäkra sig om att det verkligen stämmer att tegel och murade hus är i stort sett underhållsfria samtidigt som de har en mycket lång livslängd, säger Tommy Bisgaard, direktör i den svensk-danska branschorganisationen Tegelinformation.se.

Branschorganisationen ingår numera i den nya nätverksgruppen ”Nätverket för tungt, murat och putsat byggande”, som har bildats i Lund. Nätverket omfattar forskningsinstitutioner, företag och branschorganisationer inom det murade byggandet.

– Gruppen inriktar sig på forskning och utveckling, utbildning och information så att vi kan vara säkra på att byggfolk inom alla fackgrupper kan följa med i efterfrågan på murat byggande, säger Tomas Gustavsson, som leder informationsinsatsen.

Gruppen lyfter fram de fördelar som kännetecknar murat byggande. Lång livslängd, lågt underhåll, hög fuktsäkerhetsnivå, goda energiegenskaper och inte minst ett sunt inomhusklimat. Kvaliteter som sedan länge har varit en del av den sydsvenska byggtraditionen men som under 1970-talet fick ge vika för det industrialiserade byggandet med bland annat trä, gipsplattor och plast som byggmaterial.

– Det är intressant att se att svenskarna än en gång frågar efter det goda hantverket, utprövade lösningar och material, som både kan hantera klimatet och inte kräver, att man använder en stor del av sin fritid till underhållsarbete. För fem år sedan var det inte så många som skulle kunna tänka sig att typhusföretag med tegelhus som specialitet skulle växa så snabbt som de faktiskt har gjort, till exempel i Malmö och Göteborg, resonerar Tommy Bisgaard.

Tegelinformation.se arbetar just nu med ett temahäfte om passivhus i tegel. Kunskapshäftet fokuserar på den hustyp som kommer att bli den förhärskande år 2020. Redan nu anpassas lagstiftning, energikrav och certifiering av både husen och byggmaterialen till de krav som kommer att gälla i hela Europa senast 2020.