Nu bygger vi vintage

Vintage är modernt som aldrig förr i inredning och arkitektur. Idag sätter vi stort värde på unika lösningar, som har själ, atmosfär och historia. Det ger våra hem lite mera personlighet. Nya och använda material blandas. Tegelbranschen för stolt in gamla traditioner i den nya trenden att bygga vintage.

När man ska bygga ett nytt hus är materialvalet viktigt för att få fram den önskade stilen och personligheten. I ett gammalt hus har historien ofta satt sin prägel och gett fasaden liv, något som är svårt att få fram i ett nybyggt hus. Om man vill skapa samma själ i ett nybyggt hus finns det fantastiska möjligheter med tegel. Det finns nämligen nytt tegel som har lika mycket patina som det gamla.

– Tegel har en livslängd på över hundra år och med tiden får det en vacker patina, som ger huset ett unikt uttryck, säger Tommy Bisgaard, direktör för den svensk-danska branchorganisationen Tegelinformation. I dag kan man faktiskt få samma utseende på fasaden som på ett gammalt hus. Man kan nämligen få nytt tegel som liknar det gamla och bygga ett nytt hus med samma uttryck och själ. På det sättet ger man det moderna byggandet en extra dimension.

Teglets många möjligheter

– Det finns mer än 400 olika sorters tegel på den danska marknaden och det ger ett otal möjligheter, fortsätter Tommy Bisgaard. Handslaget tegel ser ut som om det är handgjort och det gör att det ser väldigt rustikt ut. En annan sorts tegel har putsats med sand efter gjutningen för att man ska få fram en unik och ojämn sten. Det finns tegel i alla former och färger som kan ge huset den rätta känslan.

Fasaden måste stämma överens med husets arkitektoniska uttryck. Därför gäller det att välja det rätta teglet. Man ska se till att teglets färg, storlek och struktur passar till husets byggnadsstil och storlek.

Om man vill ha en rå tegelfasad, är det viktigt att tänka på följande:

• Vill man ha traditionella mörkröda eller rödbruna nyanser?
  • Ska det vara lite mera otraditionellt, som grått, mörkbrunt eller svart tegel?
  • Ska det vara struktur i stenen, eller är det snyggare med en slät yta?
  • Ska stenen skifta i färg?
  • Ska stenen vara större eller mindre än en vanlig tegelsten?

Tegelhantverk i ett vintagehus

Den danska arkitektfirman Mangor och Nagel har gestaltat ett hus i handslaget tegel.

– Fasaden får mycket mera liv på det här sättet, säger Lotte Foght-Sørensen, arkitekt MAA och pasivhusdesigner. De murade fasaderna fortsätter utomhus, som murar som följer trädgårdens höjdskillnader. Teglet återkommer inne i huset där hallens väggar har samma tjocklek som ytterväggarna för att man ska kunna dölja installationer. Det syns hur tjocka väggarna är när man tittar på de avsatser och nischer, som murats in för att man ska kunna ställa saker där. Allt det här ger huset en vacker atmosfär.