Tegel skapar trygghet och minskar risken för skadegörelse

Erfarenheter från projekt i Oslo visar, att förvandlingen från gråa betongbunkrar till levande tegelfasader ger betydligt bättre trivsel och gladare boende.

– Det handlar om estetik och arkitektur men i hög grad också om trivsel. När vi omger oss med god arkitektur påverkar det vår trivsel i positiv riktning –det gäller både den enskilda människan och den sociala gemenskapen. Det visar flera olika rehabiliteringsprojekt i Norge och andra platser utomlands, där ett arkitektoniskt lyft har betytt att invånarna blir mer tillfredställda med sitt boende och med att bo i ett speciellt område, säger Tommy Bisgaard, direktör för den svensk-danska branschorganisationen Tegelinformation.se.

Färre skador i murade hus

Under de senaste åren har man i Norge prioriterat att renovera nedslitna stadsdelsområden, så att folk vill flytta dit i stället för att flytta därifrån. Den omfattande, nationella upprustningen beräknas kosta mellan tre och fyra miljarder om året. Bostäderna ska få ett imagelyft och bättre motsvara tidens krav.

Nu är det två år sedan som Ravnkollen Andelsselskab avslutade renoveringen av gamla betongbunkrar i ett område utanför Oslo.

– Ravnkollen var tidigare känt som ett område som hade problem med ungdomsgäng och invånarna var ofta familjer med sociala problem. Upprustningsprojektet ledde till mindre skadegörelse, eftersom bättre faciliteter och vackrare omgivningar attraherar mer resursstarka personer. Ravnkollen har fått ett bättre rykte och området lockar också folk från Oslo, säger Steinar Hansgaard, chef för Ravnkollen Andelsselskab.

Tänk som vid ett nybygge

Det viktigaste elementet i renoveringsprojektet var att ge husen nya fasader. Man valde att klä in betongen utvändigt med en skalmur av tegel. Tegel ger husen nytt liv och ett arkitektoniskt lyft. Förutom nytt tegel på fasaderna har bland annat badrum och gemensamhetsutrymmen förnyats.

– Tegel kan, i motsats till många andra byggmaterial, hålla i mer än hundra år och kräver inget underhåll. Dessutom är tegel mera motståndskraftigt mot alla slags väder jämfört med de gamla betongfasaderna. Tegel har en förmåga att ta upp och avge fukt utan att materialet tar skada. Det bildas mindre kondens i bostäderna när innerväggen byggs med tegel och det blir ett sundare inomhusklimat. Tegel betyder alltså en solid och arkitektonisk renovering och medverkar samtidigt till en god och långsiktig bostadsekonomi, säger Tommy Bisgaard.

Fakta

• Omkring 160.000 hus i Sverige har problem med fuktskador och dåligt inomhusklimat.

• Fukt är ett stigande problem, eftersom nederbörden har ökat med ca 100 mm om året under de senaste femton åren. Samtidigt har genomsnittstemperaturen ökat med ca två grader sedan 1960. Det leder till fler frost- och töperioder.

• De vanligaste fuktskadorna uppstår genom att fukt och kondens tränger in i den innersta konstruktionen. På så sätt kan till exempel en innervägg i trä ruttna och bilda grogrund för mögel med ett dåligt inomhusklimat som följd.