Efter vinsuccén lanserar Leif GW Persson nu GW:s VITA

Report this content

Tegnér Spirits & Wine lanserade i maj i år det röda vinet "GW:s RÖDA" tillsammans med den välkände TV-profilen och författaren Leif GW Persson. Vinet blev snabbt en succé och såldes slut i flera omgångar på lagret. Nu lanserar Leif GW Persson ”GW:s VITA” som produceras på samma vingård i regionen Tejo i Portugal. Odlat intill floden Tagus är GW:s VITA en blandning av druvorna Castes Fernão Pires, Arinto och Trincadeira das Pratas och enligt Leif själv ”ett smakrikt vin som passar till de flesta tillfällen då det ska drickas vitt”.

När Leif GW Persson tillsammans med Tegnér Spirits & Wine tidigare i år lanserade sitt första vin, GW:s röda, visade sig samarbetet bli en omedelbar succé. De fina recensionerna lät inte vänta på sig och redan tre veckor efter lansering var de 15 000 första flaskorna slutsålda på Systembolagets hyllor. Nu är den folkkäre kriminologen tillbaka med GW:s VITA som har en vacker citrongul färg och toner av apelsin och tropiska frukter. Samarbetet är det andra i sitt slag och resultatet av en gammal vänskap mellan barndomsvännen Christer Tegnér och Leif GW Persson.

-        Min familj har varit i vinbranschen i fem generationer och vi båda gillar vin så det kändes roligt att få göra något tillsammans som vi har pratat om länge. Överväldigade över succén kring GW:s vågar vi hoppas på att också GW:s vita ska falla publiken i smaken, säger Christer Tegnér, VD och ägare av Tegnér Spirits and Wine.

GW:s VITA produceras på samma vingård som GW:s RÖDA, i den portugisiska regionen Tejo. I denna relativt outforskade vinregion finner vi såväl stora vinproducenter som mindre familjeägda producenter. Tejo är beläget i Portugals hjärta med en rik tradition av vinodling där hantverket sätts i premium. Jordbruksområdet producerar omkring 12 procent av Portugals totala vinproduktion och i Tejo odlas flertalet inhemska druvor. Med sin mjuka karaktär, välbalanserade friskhet och jämna eftersmak är GW:s VITA en hyllning till sina rötter.

Från och med den 26 november ”GW:s VITA” att beställa på systembolaget.se och via vinguiden.se. Artikelnummer är 72306-08 och priset är 268 SEK.

För bilder, tester eller information, vänligen kontakta:

Sami Tahir, Presskontakt, Tegnér Spirits and Wine
Telefon: 073 748 17 16
E-post: sami.tahir@mslgroup.com

Om Tegnér: Tegnér Spirits & Wine är grundat av Sveriges äldsta aktiva vinhandlarfamilj. Med tradition och kunnande i vin- och spritbranschen har vi i över 5 generationer skapat en familjeverksamhet som importerar, marknadsför och skapar kvalitetsprodukter för den svenska marknaden.

Taggar: