Tekis Cartesia bidrar till en bättre vattenkvalitet idag och i framtiden

Report this content

STOCKHOLM, 17 MARS, 2016 – Tekis Cartesia hjälper regionen kring Bottniska Viken att hålla sina åtaganden enligt EU:s Vattendirektiv genom leverans av en ny IT-tjänst.

Tekis Cartesia hjälper Länsstyrelser och landskap i Sverige och Finland att uppfylla EU:s ramverk för vatten (Vattendirektivet) genom IT-lösningen, SeaGIS. Med SeaGis tillgodoses behovet av harmonisering, förvaltning och administration av data för samtliga åtagare. Systemlösningen möjliggör också kunskapshämtning och samplanering, vilket underlättar arbete för Länsstyrelserna i Västerbotten, Västernorrland i Sverige och landskapen Österbotten, Mellersta Österbotten i Finland att lättare hålla de utlovade åtaganden

- Alla svenska länsstyrelser har ett ansvar och vissa har också ett utökat ansvar. När det gäller territorialvatten för Västerbottens Län angränsar det direkt till det finländska territorialvattnet utan något fritt hav däremellan. Det är därför naturligt att båda parter möts och har ett nära samarbete. För att möjliggöra detta måste data harmoniseras så att båda parter kan arbeta, underhålla och betrakta samma karta exakt samtidigt, säger Lars Österberg, VD på Tekis Cartesia.

- Östersjön mår inte bra. Det krävs en samlad insats, över landsgränserna, för att förbättra havsmiljöns tillstånd, samtidigt som de maritima näringarna behöver växa. Genom projekt SeaGIS 2.0 och med hjälp av Tekis Cartesia ska vi bli bättre på att samla och sprida kartunderlag mellan länderna och mellan olika myndigheter, organisationer och entreprenörer. På detta sätt stärker vi en hållbar utveckling i havet, säger Johnny Berglund, projektledare för SeaGIS 2.0 vid Länsstyrelsen Västerbotten.

Ytterligare två förvaltningsområden, Västernorrlands Län och Mellersta Österbotten, har tillkommit i Projektet SeaGIS 2.0. Med SeaGIS 2.0 tas kraften av all samlad kunskap ut i de mobila enheterna och tillför funktionalitet som inventering och datafångst i fält.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Österberg, VD, Tekis Cartesia
Tel: +46 (0) 70 668 68 81, e-post: lars.osterberg@cartesia.se

Krister Edskär, Affärsområdeschef , Tekis Cartesia
Tel: +46 (0) 70 666 28 77, e-post: krister.edskar@cartesia.se

Om Tekis Cartesia
Tekis Cartesia är Sveriges största leverantör av systemlösningar för den kommunala marknaden samt marknadsledande i Sverige inom verksamhetsnära Geografisk IT. Tekis Cartesia levererar effektiva IT-lösningar för digital samverkan och vi brinner för att i nära samverkan med våra kunder utveckla metoder och lösningar för att skapa långsiktiga förbättringar för företag, miljö, samhälle och människor.

Tekis Cartesia har idag ca 120 anställda med kompetens och erfarenhet inom olika områden och branschsegment. Kontor finns placerade i Sundbyberg, Lycksele, Köping, Gävle, Borlänge, Mora, Västerås, Stockholm och Göteborg.

www.tekis.se  och  www.cartesia.se

Om Addnode Group

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder.

Varje dag använder 500 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning. Vi är 1 200 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2015 uppgick nettoomsättningen till 1 900 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Östersjön mår inte bra. Det krävs en samlad insats, över landsgränserna, för att förbättra havsmiljöns tillstånd, samtidigt som de maritima näringarna behöver växa. Genom projekt SeaGIS 2.0 och med hjälp av Tekis Cartesia ska vi bli bättre på att samla och sprida kartunderlag mellan länderna och mellan olika myndigheter, organisationer och entreprenörer. På detta sätt stärker vi en hållbar utveckling i havet.
Johnny Berglund, projektledare för SeaGIS 2.0 vid Länsstyrelsen Västerbotten