Nationell insats från Regeringens Teknikdelegation: Så här ska Sverige få fler ingenjörer och naturvetare

Report this content

Sverige har brist på ingenjörer och naturvetare. Det är redan idag ett allvarligt problem för den svenska industrin. Långsiktigt kommer det att leda till en försämrad global konkurrenskraft för Sverige. För att vända trenden krävs ett samlat grepp. Den 29 oktober startar kampanjen ”Den breda linjen”, med syfte att öka antalet sökande till gymnasiets naturvetenskapliga program. Bakom kampanjen står Teknikdelegationen, ett initiativ från Utbildningsdepartementet. I samband med att insatsen offentliggörs anordnas ett pressmöte där kampanjens bakgrund, syfte och tillvägagångssätt beskrivs närmare. Pressmötet invigs av Christer Fuglesang, astronaut och ledamot i Teknikdelegationen, som kommer att berätta om sin resa till rymden via NV-programmet. Teknikdelegationens ordförande tillika Volvos koncernchef Leif Johansson kommer att tala om vikten av kompetent och utbildad arbetskraft för den svenska industrin. Högskole- och forskningsminister Tobias Krantz, ger Regeringens perspektiv på frågan. Och Teresa Jonek, huvudsekreterare i Teknikdelegationen kommer att berätta detaljerna om kampanjen. Samtliga medverkande finns tillgängliga för enskilda intervjuer i anslutning till presskonferensen. Datum: 29 oktober Tid: 13:00 -14:30 Plats: ”The Summit”, Hi-tech building, Hötorget, Sveavägen 9-11, Stockholm. För mer information och O.S.A: Joakim Lusensky, 0733 807 212, joakim@strandberghaage.se Sten Haage, 0709 955 275, sten@strandberghaage.se Läs mer om Teknikdelegationen på www.teknikdelegationen.se