Åke Svensson föreslås till ny ordförande för Teknikföretagen

Inför stämman den 3 maj föreslår Teknikföretagens valberedning Åke Svensson till ny ordförande. Han efterträder då Johan Söderström som varit ordförande sedan 2015.

- Det är ett hedrande uppdrag jag blivit föreslagen till. Jag har mer än 40 års erfarenhet av arbete inom industrin och Teknikföretagen känner jag väl till efter mina sex år som vd där, säger Åke Svensson.

- Jag ser med glädje fram emot att tillsammans med Teknikföretagens organisation, medlemsföretag och övriga industrins organisationer arbeta för att stärka industrins internationella konkurrenskraft och att utveckla samverkan inom Svenskt Näringsliv, fortsätter Åke Svensson.

Åke Svensson var vd för Teknikföretagen 2010 – 2016. Innan dess arbetade han i olika positioner i Saab med start 1976. Han var vd och koncernchef där 2003 – 2010.

Åke Svensson är ordförande i Swedavia, styrelseledamot i Business Sweden och Parker Hannfin Corporation samt adjungerad styrelseledamot i Svalson. Han är ledamot i Upphandlingsmyndighetens insynsråd, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Kungl. Krigsvetenskapsakademin. Åke är utbildad civilingenjör från Tekniska högskolan vid Linköpings universitet och hedersdoktor där.

Nuvarande ordförande Johan Söderström, tillika vd i ABB Sverige, är styrelseledamot sedan 2011 och ordförande sedan 2015.

- Med Åke får Teknikföretagen en utmärkt ordförande och en mycket kompetent ledare som kommer att fortsätta arbetet med att stärka och utveckla den svenska industrins globala konkurrenskraft, säger Johan Söderström.

För mer information:

Anna Lööf