Prisad Youtubesatsning tillbaka i nytt format – Teknikföretagen ser en ”Therese-effekt”

Teknikföretagen fortsätter att samarbeta med inflytelserika Youtube-profiler i syfte att attrahera fler tjejer till tekniska utbildningar. Igår släpptes den första delen i den nya serien Hack the World Challenge, även denna gång ihop med Therese Lindgren. Under hösten tar flera influencers vid och presenterar tekniska lösningar till utmaningar de ställs inför.

Hittills har samarbetet mellan Therese Lindgren och arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen genererat i över 2 miljoner visningar på Youtube. Filmerna, som bygger på att Therese testar teknik, har väckt stort engagemang hos målgruppen såväl som hos lärare som använder materialet i undervisningen. Även inom branschen har samarbetet uppmärksammats och prisats under förra året, i år är det nominerat till Stora Influencerpriset (där vinnaren avslöjas den 13 oktober).

Nu uppdateras formatet och till hösten deltar flera välkända Youtubers i en serie utmaningar som går ut på att lösa problem med hjälp av en ”Hack box” fylld med teknik. Syftet är att förändra bilden av teknik och få fler unga att vilja söka tekniska utbildningar.

– Skolverkets preliminära siffor tyder på att fler tjejer söker till Teknikprogrammet i år så vi tror oss redan kunna se en ”Therese-effekt”, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen. Men trots glädjande siffror finns det mer att göra. Dels när det gäller att stärka tjejers självförtroende inom tekniska ämnen, men också att få tekniska utbildningar att upplevas som mer attraktiva, breda och tillgängliga för alla, oavsett kön.

-– Jag har framförallt fått superfina reaktioner på ”Therese Testar Teknik” från mina tittare som hör av sig till mig och berättar att de fått upp ögonen för teknik och också en drös som berättar att de valt att söka tekniska utbildningar. Jag har också fått se filmer och videos ur klassrum där lärare använder videorna som utbildningsmaterial, vilket såklart är hur roligt som helst, säger Therese Lindgren.

Deltar gör Amir Akrouti, Sara Songbird, Kimmy Power, Kaily Norell och Felicia Bergström. Tanken är att ungdomar ska inspireras av sina förebilder men även få visa upp sina egna förslag till lösningar på vardagsnära utmaningar under hashtagen #htwchallenge på Instagram. Även skolor ska kunna ta del av satsningen.

Satsningen sker parallellt med att landets niondeklassare väljer till gymnasiet.

Länk till filmen: https://youtu.be/Y2qKEaAFJVo

Presskontakt:

Amelie von Zweigbergk (Chef Industriell utveckling), 08-782 09 39 eller amelie.von.zweigbergk@teknikforetagen.se

Anna Lööf (pressansvarig), 08-782 09 13 eller anna.loof@teknikforetagen.se

Mer info finns på: http://hacktheworld.se/

Hack the World

Hack the World är Teknikföretagens samlade initiativ för att förändra bilden av teknikbranschen. Syftet är att få fler unga att intressera sig för teknik och söka sig till teknikutbildningar. Teknikföretagen är en arbetsgivarorganisation.