Riksbanken ställer återigen trovärdigheten på sin spets

– Det vore bra om Riksbanken låter arbetsmarknadens parter utan inblandning klara ut hur förutsättningarna inför nästa avtalsrörelse verkligen ser ut. Det är hos parterna som kunskapen finns om grunderna för en väl fungerande lönebildning. Det säger Teknikföretagens chefekonom Anders Rune i en kommentar till Riksbankens uppmaning den 6 november till parterna att okritiskt utgå från att Riksbanken klarar sitt inflationsmål.

Men parterna har inte den uppgiften. Uppgiften är istället att förhandla fram konkurrenskraftiga avtal.  Avtal måste baseras på vad de internationellt konkurrensutsatta sektorerna klarar att bära. Konkurrentländernas arbetskraftskostnader är de som sätter gränser för lönebildningen i Sverige.

Riksbanken bör, efter en rad grova felbedömningar av såväl den ekonomiska utvecklingen som av utsikterna för inflationen som flera års misslyckanden att nå inflationsmålet om två procent, istället fundera över sin roll och trovärdighet.

– I vilken mån Riksbanken lyckas återställa förtroendet kommer vi med säkerhet veta i samband med nästa förhandlingsrunda. Men fram till dess bör Riksbanken låta bli att i förväg komma med pekpinnar till parterna om att de bör anpassa sina avtal för att de ska passa in i Riksbankens beräkningsmodeller, avslutar Anders Rune.

Anders Rune, chefekonom 08-782 08 36, 070-585 53 01