Vinnare av Stora Designpriset 2016 - Teenage Engineering

Teenage Engineering tilldelas 2016 års Stora Designpris för Pocket operators, ultra portable musical instrument.

-Teenage Engineering är ett fantastiskt exempel på hur konkurrenskraft kan stärkas genom design och dess effekter på innovation,  säger Åke Svensson vd Teknikföretagen.

JURYNS VINNARMOTIVERING

Pocket operators är små, lätta och avskalade syntar som förenklar musikskapande.´Med en kompakt, funktionell design och modern estetik samt attraktiv prisnivå har man skapat en kommersiell succé. Med Teenage Engineering’s innovativa inställning till musikskapande, kan Pocket operators mycket väl bli den nya tidens ”blockflöjt” för en ny generation musikskapare.

ÖVRIGA FINALISTER

*Icomera X6, Communication and application router for public transportation. http://www.icomera.com/

Icomera med designstöd från Shift Design & Strategy

*F5 Corpus/Corpus VS, Power wheelchair.

Permobil http://f5corpus.permobil.com/

*DST, Departure Sequencing Tool, Digital system optimizing flight workflow at airports. http://veryday.com/case/swedavia/

Swedavia med designstöd från Veryday

*Flic, Wireless shortcut button.

Shortcut Labs https://flic.io/

Teknikföretagens Stora Designpris uppmärksammar affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent designarbete. Priset delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID och Svensk Form. Vinnaren belönas med 250 000 kronor, varav hälften ska doneras till ett forskningsprojekt inom designområdet.