• Tekniksprånget/

Report this content

Tekniksprånget – ett nytt initiativ för att ge alla avgångselever på gymnasiets N- och T-program fyra månaders praktikplats. Målet är 2600 platser framme redan hösten 2012. Industrivärden och Nordstjernan initiativtagare.

Den otillräckliga tillströmningen av ingenjörer och det låga intresset för gymnasiets N- och T-program är ett hot mot industrins och därmed Sveriges konkurrenskraft. Därför är målet att erbjuda cirka 2 600 årspraktikplatser på sju svenska pionjärsföretag redan från och med hösten 2012. Detta ger möjlighet att erbjuda 25-30 procent av antalet avgångselever varje år en praktikplats vilket motsvarar den bedömda efterfrågan.

-     Tekniksprånget är ett handfast sätt att stärka Sveriges konkurrenskraft. Så här långt har vi fått ett fantastiskt gensvar från företagen, säger Anders Nyrén, VD Industrivärden.

-       Nordstjernan är långsiktig ägare i många svenska bolag. För deras framgång är utbildning en nyckelfråga. Vi vill visa gymnasieelever att när man går ut N- och T-programmen finns det en mängd företag som vill erbjuda praktikplatser, säger Tomas Billing, VD Nordstjernan.

Bakom Tekniksprånget står ett antal pionjärsföretag som från och med hösten 2012 ger alla ungdomar som gått ut N- och T-programmen med fullständiga betyg möjlighet att ansöka om fyra månaders handledd praktikplats. Deltagande företag kommer att ge Tekniksprångets ungdomar kvalificerad handledning och avtalsenlig lön.

Deltagande pionjärsföretag i Tekniksprånget är i nuläget: AB Volvo, Ericsson, Sandvik, NCC, SCA, SSAB samt Ramirent. Fler företag kommer successivt att inbjudas att delta.

-       Vi tycker att det här är ett utmärkt initiativ som vi kommer att stötta, säger Olof Persson, VD AB Volvo. Att vi lyckas locka unga att söka sig till teknik- och naturvetenskapliga utbildningar är en avgörande fråga för Sverige som industrination, men också för oss inom Volvo som har en så stor andel av vår utveckling och produktion i landet.

-       Ericsson ser mycket positivt på möjligheterna med Tekniksprånget. Vårt teknikledarskap bygger på en stark kompetensförsörjning. Det är viktigt också för svensk utveckling att vi visar för våra ungdomar vilka möjligheter som finns inom telekomindustrin, där vi och Sverige är världsledande, säger Hans Vestberg, VD Ericsson

-       Vi jobbar långsiktigt för att matcha in unga i vår verksamhet. Det är en förutsättning för att möta behovet av kompetens inför framtiden. Tekniksprånget innebär en chans för oss att stänga kompetensgapet, säger Olof Faxander, VD Sandvik

-       Vi behöver säkra försörjningen av ingenjörer på längre sikt - Tekniksprånget möjliggör fler kontaktytor och ökar intresset för NCC som arbetsgivare, säger Peter Wågström, VD NCC

-       Många av de som läser naturvetenskapliga och tekniska gymnasieutbildningar har ingen direkt klar bild över vilka oerhört intressanta och varierande arbetsuppgifter man kan få som ingenjör. Tekniksprånget är en möjlighet att båda öka kontaktytorna och erbjuda möjligheter att få en tydlig bild över vilka arbeten man kan erbjudas en färdig ingenjör. Tekniksprånget öka dessutom vår attraktionskraft, säger Jan Johansson, VD SCA

-       Tekniksprånget ger oss stora möjligheter att öka inflödet av ansökningar och gör det lättare för SSAB att rekrytera, säger Martin Lindqvist, VD SSAB

-       Tekniksprånget gör så att Ramirent syns på ett positivt sätt och som en potentiell arbetsgivare, samt innebär en möjlighet att bredda Ramirents rekryteringsbas, säger Magnus Rosén, VD Ramirent

Till Tekniksprånget har varit kopplat ett Insynsråd där Sveriges Ingenjörer, Teknikföretagen, IF Metall och Entreprenörskapsforum ingår.

-       Sveriges välfärd grundas idag och historiskt på avancerad teknik som kan säljas på en global marknad. Varje generation måste vinnas för denna utmaning. Tekniksprånget är en viktig pusselbit i arbetet för att höja ungdomars intresse för teknik. Genom att erbjuda närkontakt med företag och erfarna ingenjörer kan de få den allra bästa starten på sin yrkesverksamhet. Förhoppningsvis bidrar det också till att fler ungdomar väljer denna inriktning i framtiden, säger Richard Malmborg, Förbundsdirektör Sveriges Ingenjörer

-       Sverige som kunskapsnation är beroende av att ungdomar intresserar sig för teknik och naturvetenskap. Ska vi klara den globala konkurrensen måste vi ligga i teknikens framkant och vara innovativa på dessa områden, säger Pontus Braunerhjelm, VD Entreprenörskapsforum och tidigare huvudsekreterare Globaliseringsrådet.

Även IF Metall ställer sig positiva till Tekniksprånget:

-       Tekniksprånget fokuserar på vikten av handledning under praktiken. Det är en mycket angelägen uppgift för att locka ungdomar på ett bra sätt till industrins olika yrken. Det kan var ett mycket bra stöd till arbetet inom TeknikCollege, säger OIa Asplund, Utredningschef IF Metall

I regeringens kommunikation den 12 september kring budgeten står:

I dag upplever många unga att kontakten mellan skolan och arbetslivet är för svag. Regeringen vill därför göra en riktad satsning för att förbättra unga människors kontakt med arbetslivet. Tekniksprånget blir en satsning som genomförs tillsammans med teknikbranschen och ska ge studenter från naturvetenskapliga och tekniska program möjligheten att praktisera på ett teknikföretag. Den statliga delen av satsningen uppgår till 20 miljoner kronor 2013, 40 miljoner kronor 2014 och 40 miljoner kronor 2015.

Tekniksprånget är en think-tank-idé från JKL, som i detta skede fungerar som projektkontor för Tekniksprånget.

Bakgrundsfakta:

• Knappt 4 000 ingenjörer utexamineras per år
  • Endast 13 procent av gymnasieeleverna läser på naturvetenskapliga program
  • Varje år går cirka 21 000 elever ut gymnasiets N- och T-program. Tekniksprångets antagande är att cirka 25-30 procent av dessa kommer att vara intresserade av att delta.
  • Tekniksprånget kommer att ha två antagningar om året, augusti-december samt januari-april/maj – det ger ett behov av cirka 2600 praktikplatser varje termin. Totalt kan 5200 ungdomar erbjudas en praktikplats varje år.
  • Ansökningen till praktikplatser inom Tekniksprånget kommer att öppnas via en särskild webbplats under första kvartalet 2012
  • För mer information, se www.teknikspranget.se

För mer information, kontakta:

Presstalesperson, Tekniksprånget Samuel Danofsky, 0706 - 56 31 82

INITIATIVTAGARE

Industrivärden Anders Nyrén, VD, Industrivärden, 08 - 666 64 00

Nordstjernan Tomas Billing, VD, Nordstjernan, 08 - 788 50 00

PIONJÄRSFÖRETAG

AB Volvo Mårten Wikforss, Head of media relations, 031 - 66 11 27, 0705-59 11 49

Ericsson Ola Rembe, Vice President, Head of Public and Media Relations, 073 – 024 48 73

NCC Annica Gerentz, Informationsdirektör, 08 - 585 522 04

Ramirent Heléne Levy, informationsansvarig, 031 - 57 67 11