Teknikutbildarna tar över Learning Center

Report this content

Teknikutbildarna i Norden AB tar över Learning Center i Sandviken från Competensgruppen i Sverige AB. Övertagandet har skett via en inkråmsaffär där Teknikutbildarna från 1 juli tagit över verksamheten med all personal. Tillsammans har bolagen en prognostiserad omsättning för helår 2012 på drygt 50 MSEK med ett resultat på 2-3 M. Totalt får gruppen knappa 40 anställda i dagsläget.

Learning Center är ett utbildningsföretag med rötterna i Sandvikkoncernen och med denna som en dominerande kund. Utbildningar erbjuds inom ett brett spektrum, IT, språk, truck & kran, arbetsmiljö osv. Det finns även en framstående grupp för utveckling av Digitala produktioner inom verksamheten.

Teknikutbildarna i Norden AB har under de senaste åren vuxit från två till 20 anställda och är sedan 2011 även Gasellföretag, en utmärkelse som tidningen Dagens Industri ger företag med hög tillväxt och ekonomi i balans. Teknikutbildarna arbetar främst inom el, energi och underhåll och är Nordens ledande utbildare av elektriker med uppemot 500 nyutexaminerade elektriker/år. Inriktningen är i övrigt flexibelt lärande där olika typer att utbildning kombineras för att ge bästa resultat med minsta insats.

- Vi är glada att vi fick ta över all duktig personal med visioner och spännande verksamhet. Vi kommer att anstränga oss hårt för att bli ännu bättre och mer lyhörda för kundernas önskemål. Vi har gjort en utfästelse att vara en kostnadseffektiv lösning till kunder med krav på hög kvalitet. Vi kommer att satsa hårt på att vidareutveckla våra administrativa verktyg och processer för att nå detta, säger Lennart Bölin, VD för Teknikutbildarna.

- Teknikutbildarna har redan många kunder i regionen. Tillsammans med Learning Center kommer vi att erbjuda ännu bättre närvaro och ett avsevärt utökat utbud. Vi hoppas också att etablera en plattform där flera företag kan dela på kurstillfällen för att nå bättre ekonomi något som på sikt gynnar alla parter, säger Bernt Bergvall, vice VD och marknadschef för Teknikutbildarna.

För mer information kontakta:
Lennart Bölin VD, 070-867 25 93
Bernt Bergvall vVD, 070-880 32 06

Teknikutbildarnas historia började på sextiotalet med ett träd utanför en skolgård. Under det trädet möttes två ungdomar i ett gemensamt intresse för teknik. Vänskapen bestod, trots att åren rusade förbi och deras vägar så småningom grenade sig. Den ene, Lennart Bölin, började undervisa och spred kunskap om underhåll till blivande ingenjörer. Som egenföretagare tog han sedan underhållssystemet Maximo till Sverige. Den andre, Bernt Bergvall, blev expert på vattenreningsteknik och arbetade en period i Holland. Hemma i Sverige drev han förändringsarbete och affärsutveckling på ett stort internationellt företag. År 1999 möttes de, med sina olika erfarenheter i bagaget, i en genensam vision. De startade tillsamman företaget Mainsys AB, och klev in i en bransch som brann av iver att komma igång. Utbildning på distans och undervisning på nätet var hett vid denna tid och snart upptäckte de att alla pratade om system, men ingen om utbildningens innehåll.

Så när andra tog kliv bakåt utvecklade barndomsvännerna ett unikt kurssystem och byggde en ständigt växande kurskatalog. Medan trädet på skolgården fortsatte att växa mot himlen växte vännernas företag med kompetenta medarbetare och välrenommerade samarbetspartners. 2006 förvärvades Elutbilda i Norden AB och 2010 bytte företaget namn till Teknikutbildarna i Norden AB.

Taggar: