Teknos Guldtupp sätter återigen färg på Sverige

Tävlingen Teknos Guldtupp anordnades för första gången 2019 då Teknos ingick ett sponsorskap med Svenska Fotbollförbundet och ville hitta ett sätt att stötta fotbollsklubbar ända ner på gräsrotsnivå. Alla fotbollsklubbar runt om i landet har haft möjligheten att via ett formulär på Teknos hemsida ansöka om Teknos Guldtupp – där vinsten är färg för 7500 kronor till att måla om på deras anläggningar. Färg är något som nästan ständigt behövs hos en förening då det finns mycket att underhålla, allt från läktare till kiosker, omklädningsrum och klubbhus.

År 2021 nominerades totalt 33 fotbollsklubbar till Teknos Guldtupp, 25 av dessa ansökte själva till tävlingen via teknos.se och 8 av dem blev nominerade av en landslagsspelare som vunnit titeln Matchens Färgstarkaste Spelare via omröstningar på Teknos Sveriges Facebooksida @teknossverige.

Nu går vi in i ett nytt år och med det tackar Teknos Svenska Fotbollförbundet för tre härliga år. Totalt har vi under dessa tre år fått in 169 ansökningar till Teknos Guldtupp, vi har utsett 35 färgstarka spelare och med det har också 35 klubbar fått ta del av en vinstsumma på 2500 kronor, som de färgstarkaste spelarna fått dela ut till valfri fotbollsklubb.

Teknos resa fortsätter nu inom sportens värld men kommer framöver att innefatta flera olika idrotter. Därför vill Teknos utöka Teknos Guldtupp och under 2022 kommer alla landets idrottsklubbar oavsett sport kunna ansöka om att vinna färg.

"Vi har hittat sporten som en bra kanal att marknadsföra oss igenom, det är mycket glädje, hälsa och gemenskap inom sporten och det är sammanhang vi vill visa oss inom. Det känns som ett naturligt steg för oss att utöka Teknos Guldtupp till att innefatta alla sporter och idrotter, vi har sett ett stort behov av färg hos landets fotbollsklubbar och det finns säkert inom andra idrottsföreningar också", säger Martin Karlsson, Säljchef för konsument- och målerifärger på Teknos.

Vinnare av Teknos Guldtupp 2021 är Lagans AIK, vilka nominerades av Emil Kraft som blev utsedd till matchens färgstarkaste spelare i herrarnas landslagsmatch mot Georgien. Holmalunds IF i Alingsås vars anläggning ligger i ett svagt socioekonomiskt område där de vill hålla avgifterna låga så att så många som möjligt kan vara med och spela fotboll. Ängelholms FF som satsar på en fotbollsakademi för tjejer och de ska få ett eget rum att sätta sin prägel på, då kommer en del färg komma till nytta. Konyaspor Kultur och Idrottsförening i Alby, Botkyrka vars träläktare är i stort behov av målarfärg.

Teknos vill säga stort tack till alla som ansökt till tävlingen, redan nu kan alla landets idrottsföreningar ansöka till Teknos Guldtupp 2022 på www.teknos.se.

För mer information:

Martin Karlsson
Sales Director, Professionals and Distributors
Teknos AB
martin.karlsson@teknos.com

Vi är en global färgproducent som erbjuder ett brett sortiment av färger och ytbehandlingar för tillverkningsindustrin, byggbranschen och konsumenter.

Vi arbetar i nära samarbete med våra kunder och strävar alltid efter att hjälpa dem hitta den idealiska lösningen för just deras ändamål. Tack vare grundlig forskning och feedback från olika marknadsområden kan vi fortlöpande utveckla vårt produktsortiment och vår service för att säkerställa största möjliga kundnöjdhet. Våra breda kunskaper, tillsammans med decennier av branschledande kvalitet, gör oss övertygade om att vårt produktsortiment kan lösa alla ytbehandlingsutmaningar, i alla situationer.

Vi har ett starkt fokus på miljöfrågor för att kunna säkerställa att vi uppfyller, och till och med överträffar, dagens olika krav. Teknos grundades 1948 och är ett av Finlands största familjeägda företag. Företaget leds av CEO Paula Salastie, som representerar Kiikka-familjens tredje generation.

Branschdriven produktkvalitet, obestridd historia och hängivna människor hjälper oss att nå koncernens årliga försäljning som under 2020 uppnådde cirka 384 miljoner euro. Teknos fortsätter att följa en starkt tillväxtstrategi för framtiden. Idag har vi verksamhet i över 20 länder i Europa, Asien och USA. Teknos har omkring 1800 anställda världen över och är en av de ledande leverantörerna av industrifärger, med en stark position inom detaljhandel för konsument- och målerifärger.

Vi strävar efter att skapa hållbara lösningar för en hållbar värld genom att erbjuda smarta och tekniskt avancerade färg- och ytbehandlingslösningar som skyddar och bevarar.

Taggar: