Teknos utökar sin verksamhet inom ytbehandlingar av trä genom att förvärva Feyco Treffert

Teknos har ingått ett avtal med Looser Holding AG, ett industriellt holdingföretag som nyligen förvärvades av Arbonia AG. Avtalet gäller förvärv av deras globala avdelning för ytbehandlingar av trä, Feyco Treffert, med verksamhet i Schweiz, Tyskland, Malaysia, Kina, USA och Liechtenstein. Förvärvsavtalet undertecknades den 10 april 2017 och affären förväntas vara avslutad i slutet av april 2017.

Förvärvet omfattar företagen Feyco AG, St. Margrethen, Schweiz och Treffert Coatings GmbH med huvudkontor i Alzenau, Tyskland, tillsammans med deras dotterbolag i Kina, Malaysia och USA. Teknos förvärvar även företaget Schekolin AG med tillhörande produktionsanläggning i Bendern, Liechtenstein.

”Förvärvet är en viktig del av Teknos tillväxtstrategi. Förvärvet stärker Teknos position inom träsegmentet globalt sett och ger tillgång till nya marknader i Schweiz, Kina, Malaysia och USA samt öppnar upp nya affärsmöjligheter i trä- och byggbranschen”, säger Kim Smith, SVP, Industrial Wood, Teknos Group.

Feyco Treffert-koncernen har över 100 års erfarenhet av tillverkning av ytbehandlingar av trä. Schweiziska Feyco och tyska Treffert är kända för sina professionella produkter och anpassade lösningar. Feyco Treffert har produktionsanläggningar i Tyskland (Alzenau), Malaysia (Johor Bahru), Kina (Shanghai), USA (Charlotte) och Liechtenstein (Bendern). Företaget har dessutom ett kunskaps- och utbildningscenter i Schweiz. Nettoförsäljningen för 2016 var 77 miljoner CHF, dvs. ca 72 miljoner EUR, och det totala antalet anställda är ca 280. Feyco Treffert producerar 25 000 ton ytbehandlingsprodukter per år.

”Teknos vision är att vara den ledande leverantören av tekniskt avancerade ytbehandlingslösningar – och jobba nära kunderna. Genom förvärvet av Feyco Treffert kan vi utöka vårt servicekoncept och våra produktionsmöjligheter ytterligare. Förvärvet stärker vår möjlighet att ge ännu bättre service till våra globala kunder i USA, Asien och Europa ytterligare , säger Paula Salastie, VD för Teknos Group.

Parterna har kommit överens om att värdet på transaktionen inte ska röjas.

Mer information:

Teknos Group Oy

Paula Salastie

paula.salastie@teknos.fi

Kim Smith

Senior Vice President, Industrial Wood Segment

Tel. +45 40891519

kim.smith@teknos.dk

Minna Koistinen

Group Communications Manager

Tel. +358 50 429 4180

minna.koistinen@teknos.fi

Bildmaterial finns tillgängligt för nedladdning på:

Teknos Group:

Looser Holding AG:

Teknos är en av Europas ledande leverantörer av industriella ytbehandlingar med en stark position inom detaljhandeln och byggnadsytbehandlingar. Teknos har produktion i åtta länder: Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Ryssland, Kina och Nederländerna. Dessutom har Teknos företag i 18 länder och exporterar till över 20 länder via ett väletabalerat nätverk av återförsäljare. Teknos grundades 1948 och är ett av Finlands största familjeägda företag. Nettoförsäljningen för 2016 var 307 miljoner EUR och företaget har 1 300 anställda. Mer information finns på www.teknos.com.

Om oss

Teknos är en global färgproducent med verksamhet i över 20 länder i Europa, Asien och USA. Koncernen sysselsätter cirka 1 800 personer och nettoförsäljningen under 2019 uppnådde cirka 398 miljoner euro. Teknos är en av de ledande leverantörerna av industriella ytbehandlingar med en stark position inom detaljhandel för konsument- och målerifärger. Teknos erbjuder hållbara lösningar för en hållbar värld genom att tillhandahålla smarta och tekniskt avancerade färg- och ytbehandlingslösningar som skyddar och bevarar. Teknos arbetar alltid i nära samarbete med sina kunder. Företaget grundades 1948 och är ett av Finlands största familjeägda företag. Mer information finns på www.teknos.se.