KILROY Travel International kund till Tele1 Europe

KILROY Travel International kund till Tele1 Europe Kilroy Travel International A/S, vilket även inkluderar Benns Rejser och Team Travel, har slutit ett treårigt avtal med Tele1 Europe. Avtalet innebär att Tele1 Europe ska fungera som KILROYs operatör för IP-VPN nätverk. KILROY-gruppen är etablerad i mer än 40 städer i Europa, med huvudkontor i Köpenhamn, Danmark. Under hösten har KILROY fått IP-VPN-baserade dataförbindelser baserade på MPLS-teknologi implementerat i samtliga kontor i Europa. Detta är en stor satsning inom den nya teknologin som möter verksamhetens satsning på ett nytt boknings- och säljsystem. IP-VPN (Internet Protocol Virtual Private Network) MPLS (Mulit-Protocol Label Switching) "Fördelen med MPLS i förhållande till de hittills brukade teknologierna är att systemet är intelligent och själv väljer transmissionsväg och hastighet i förhållande till prioriteringen av data. Det ger ett bättre kapacitetsutnyttjande, till exempel kan filialer kommunicera med varandra inbördes, och kommunikationen behöver inte gå över huvudkontoret. Det ultimata är att systemet tillåter flexibel belastning för att få ett optimalt kapacitet utnyttjande", säger Torben Rune, Netplan A/S, konsult till KILROY. "Vi har efterfrågat hög kvalitet på både system för bokning och telekommunikation för att kunna förverkliga våra strategier. Inom båda områdena vill vi ha en enda leverantör som kan leverera tjänsterna på ett tillförlitligt sätt. Det betyder mycket för oss att Tele1 Europe som enda operatör har närvaro på alla våra stora marknader i Norden", säger Henrik Kaltoft, ekonomichef på KILROY. Claus Jacobsen, Verkställande direktör för Tele1 Europe i Danmark "Vårt huvudtransmissionsnät i Norden och lokala bredbandsförbindelser passar väl för KILROY och andra kunder som behöver både hög närvaro på lokala marknader och centraliserade tjänster, som till exempel bokningen. Vi kan möta deras behov av driftssäker datakommunikation med hög redundans". "KILROY-koncernen har 600 anställda och är marknadsledande i Norden inom försäljning av resor till unga och studerande. Omsättningen var det senaste räkenskapsåret 1.5 miljarder DKK med ett resultat före skatt på 19.7 miljoner DKK. För mer information, kontakta; Tele1 Europe A/S Danmark KILROY Travel International Claus Jacobsen, Verkställande Henrik Kaltoft, ekonomichef Direktör Tel: +45 3348 0700, mobil: +45 Tel: +45 3690 3600, mobil: +45 2628 6080 2999 3600 E-post: E-post: : cja@tele1europe.dk henrik.kaltoft@kilroytravels.co m Tele1 Europe Holding AB Petra Asteson, Investor Relations assistent Tel: 08-5631 0344, mobil: 0701- 810 344 E-post: petra.asteson@tele1europe.se Om Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Danmark, Finland, Norge och Sverige, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget tillhandahåller bredbands, Internet och tal lösningar, inklusive server/web hosting och tilläggstjänster för stora och medelstora företag i de Nordiska länderna. Tele1 Europe är för närvarande den enda helnordiska data- och telekommunikationsoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet. De lokala nätverken, vilka länkas samman med ett intercity stamnät, kommer vara en av Europas snabbaste data- och Internetmotovägar, med en initial kapacitet på upp till en gigabit. www.tele1europe.com Om KILROY Travel KILROY Travel ägs av HYY Group Ltd., vilka i sin tur ägs till 57 procent av studentrådet vid Helsingfors Universitet, 35 procent av Axcel IndustriInvestor A/S och resterande 8 procent ägs av andra nordiska stundentorganisationer. www.kilroytravels.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/08/20010108BIT00060/bit0002.pdf