Song Networks förvärvar Soneras svenska data- och telefoniverksamhet

Report this content

Song Networks förvärvar Soneras svenska data- och telefoniverksamhet Tele1 Europe Holding AB:s (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) helägda dotterbolag Song Networks AB, (tidigare Tele1 Europe AB), förvärvar delar av Soneras data- och telefoniverksamhet i Sverige. Köpeskillingen uppgår till knappt 200 MSEK, vilket betalas kontant. Avtalet är undertecknat av båda parter och tillträde beräknas ske i mitten på maj 2001. Genom avtalet förvärvar Song Networks verksamhet baserad på tjänster på det fasta nätet och övertar cirka 1000 kunder. Den förvärvade verksamheten hade under år 2000 en omsättning på cirka 190 MSEK, av vilket cirka två tredjedelar var data- och internettjänster. Förvärvet inkluderar inte Soneras svenska carrier- verksamhet eller Geddeholm call-center. Song Networks tar därmed över cirka 60 anställda från Soneras svenska verksamhet. Förvärvet konsolideras in från och med 1 Maj 2001. Inledningsvis beräknas förvärvet leda till försämrad EBITDA och bruttomarginal under den period då Tele1 Europe Holding flyttar över kunder till det egna nätverket och ersätter hyrda förbindelser. Förvärvet beräknas dock ej påverka Tele1 Europe Holdings mål att nå break-even på justerad EBITDA under andra kvartalet år 2002. Tele1 Europe Holdings affärsplan kommer även efter förvärvet att vara fullt finansierad. För mer information, kontakta: Song Networks AB Tele1 Europe Holding AB Pelle Hjortblad, VD Ivar Strömberg, Koncernchef Tel: 08-5631 0110 Tel: 08-5631 0001 Mobil: 0701-810 110 Mobil: 0701-810 001 E-post: E-post: pelle.hjortblad@tele1europe.se ivar.stromberg@tele1europe.se Tele1 Europe Holding AB Sonera Solutions Oy Liia Nou, Finansdirektör Lars Lundström, Vice VD Tel: 08-5631 0233 Tel: +358 (0)2040 64534 Mobil: 0701-810 233 Mobil: +358 (0)40 718 1537 E-post: liia.nou@tele1europe.se E-post: lars.lundstrom@sonera.com Tele1 Europe Holding AB är under föreslagen namnändring till Song Networks Holding AB. Formellt beslut fattas på ordinarie bolagsstämma den 16 maj 2001. Om Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan-nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har knappt 1000 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.tele1europe.com Om Sonera Sonera (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA) är internationell föregångare inom mobilkommunikation samt mobilbaserade tjänster och tillämpningar. Med att förena sitt kunnande om mobilkommunikation, internet och tjänster aspirerar Sonera på att bli en global kommunikationsoperatör och leverantör av transaktions- och innehållstjänster. Bolaget erbjuder även sofistikerade lösningar inom datakommunikation till företag samt telefonitjänster i fasta nätet i Finland och dess närområden. Soneras omsättning räkenskapsperioden 2000 var 2,05 miljarder euro och vinsten före extraordinära poster och skatter 1,86 miljarder euro. Sonera startade sin verksamhet i Sverige 1995. Sonera Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Sonera Corporation, Finlands ledande telekomföretag med verksamhet i 14 länder. Se vidare www.sonera.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00150/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00150/bit0002.pdf