Tele1 Europe Holding AB föreslås byta namn till Song Networks Holding AB

Tele1 Europe Holding AB föreslås byta namn till Song Networks Holding AB Styrelsen i Tele1 Europe Holding AB (NASDAQ: TEUR, OM Stockholm Stockexchange: TEUR) har idag beslutat föreslå att Tele1 Europe- koncernen ska byta namn till Song Networks. Med anledning därav föreslår styrelsen att Tele1 Europe Holdings firma ändras till Song Networks Holding AB och att övriga bolag inom Tele1 Europe-koncernen, som idag har en firma innehållande Tele1 Europe, ska anta ny firma innehållande Song Networks. Formellt beslut om moderbolagets firmaändring samt nödvändiga förändringar av bolagsordningen föreslås fattas på den ordinarie bolagsstämman den 16 maj 2001. För dotterbolag i fråga enligt ovan, kommer beslut om namnändring samt registreringsåtgärder att vidtas så snart som praktiskt möjligt. "Vi väljer att byta namn på Tele1 Europe till Song Networks för att det nya namnet bättre relaterar till den verksamhet som vi bedriver och de kärnvärden som vi står för. Vårt nuvarande namn, Tele1 Europe kan lätt förväxlas med andra data- och teleoperatörer, och uttalas dessutom inte på samma sätt på olika språk, säger Lars Windfeldt, styrelseordförande i Tele1 Europe. " Vår vision är att bli "Den ledande bredbandsoperatören för företag i Norden". Song Networks, kan som namn och varumärke vara en bättre avsändare för vårt erbjudande av data- och telekommunikation till företagskunder i Norden. Ett krav som vi ställde på det nya namnet var att det skulle vara lätt att uttala, läsa och skriva. Det nya namnet särskiljer oss också från andra data- och teleoperatörer, tillägger Ivar Strömberg, Koncernchef i Tele1 Europe. För att säkerställa att det nya namnet är skyddat samt för att minimera risken för hinder mot registrering av det nya namnet, har Song Networks redan registrerats för bolag inom koncernen i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Holland. Styrelsen har även beslutat att föreslå att den ordinarie bolagsstämman bemyndigar styrelsen att besluta om riktad nyemission av upp till 10.000.000 aktier för användning som vederlag i samband med eventuella framtida företagsförvärv. Närmare detaljer kring ovanstående förslag kommer att lämnas i kallelsen till ordinarie bolagsstämma som beräknas införas i Post- och Inrikes Tidningar och Dagens Industri den 18 april, 2001. För mer information, kontakta: Tele1 Europe Holding AB Tele1 Europe Holding AB Ivar Strömberg, CEO Cecilia Johansson, Investor Relations Tel: 08-5631 0001 Tel: 08-5631 9219 Mobil: 0701-810 001 Mobil: 0701-810 219 E-post: E-post: ivar.stromberg@tele1europe.com cecilia.johansson@tele1europe.com Om Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) Tele1 Europe är en snabbväxande data-, internet- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, internet och telefoni till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan- nordiska data- internet- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har knappt 1000 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.tele1europe.com Läs mer om bakgrunden till det föreslagna namnet på www.tele1europe.se/song ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/17/20010417BIT00120/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/17/20010417BIT00120/bit0002.pdf