Tele1 Europe Holding ABs Resultat för 1:a kvartalet, 2001

Tele1 Europe Holding ABs Resultat för 1:a kvartalet, 2001 Tele1 Europe rapporterar idag 151% ökning i omsättning jämfört med första kvartalet 2000, 15% ökning i omsättning jämfört med fjärde kvartalet, 673 sajter1 anslutna på eget fibernät och 3,087 direktanslutna kunder. Stockholm den 15 maj 2001 - Tele1 Europe Holding AB ("Bolaget") (OM Stockholms Börsen: TEUR, NASDAQ: TEUR), den snabbväxande nordiska leverantören av bredbandstjänster, presenterar idag resultatet för 1:a kvartalet, 2001. I en kommentar till resultatet säger Ivar Strömberg, Bolagets koncernchef: "Utvecklingen under första kvartalet visar att vi är på god väg att inta positionen som den ledande bredbandsoperatören på företagsmarknaden i Norden. Omsättningen ökade med 151% jämfört med samma period 2000 och resultat före räntor, skatter och avskrivningar (EBITDA) fortsatte att förbättras som procent av omsättningen. Antalet företagskunder ökade under kvartalet med 893 till 13,873, varav antalet direktanslutna ökade med 629 till 3,087. Per sista mars hade ytterligare 57 km lokala fibernät implementerats, vilket ger totalt 1,761 km, och 673 sajter var kopplade på egen fiber. Till slut, med cirka 4,2 miljarder SEK i kassabehållning har vi tillräckliga medel att fullt finansiera vår affärsplan samt fortsätta göra selektiva företagsförvärv." Ekonomisk översikt: ·Omsättningen under första kvartalet steg till 417 MSEK, en ökning med 15% jämfört med omsättningen fjärde kvartalet 2000 och med 151% jämfört med samma period förra året. ·Bruttomarginalen före avskrivningar var 35,6% för första kvartalet jämfört med 33,4% i samma period förra året. ·Resultat före räntor, skatter och avskrivningar (EBITDA), i procent av omsättningen förbättrades från -35% i fjärde kvartalet 2000 till -26% i första kvartalet 2001. Bolaget är på god väg mot att nå break-even på justerad EBITDA-nivå under andra kvartalet 2002. ·Intäkter från direktanslutna2 kunder var 39,4% av omsättningen första kvartalet, jämfört med 41,7% i fjärde kvartalet 2000. ·Intäkter från data- och internettjänster3 uppgick till 100 MSEK, eller 24% av total omsättning. ·Fakturerade minuter ökade med 66,5% till 1,332 miljoner i första kvartalet. ·I januari genomfördes en obligationsupplåning om 175 miljoner Euro, 12?%, vilket skapar utrymme till att genomföra förvärv som kompletterar den befintliga affärsplanen samt att expandera nätutbyggnaden. ·Fullt finansierad affärsplan med cirka 4,2 miljarder SEK i kassabehållning. Verksamheten i sammandrag: ·Antalet sajter anslutna till Bolagets egna lokala fibernät ökade till 673 per 31 mars, i Sverige, Danmark, Norge och Finland. ·Antalet företagskunder ökade med 893 stycken till 13,873 totalt. Antalet direktanslutna kunder uppgick till 3,087, en ökning med 629, och direktanslutna sajter uppgick till totalt 5,179, en ökning med 1,443 sajter över kvartalet. ·Antalet sajter anslutna genom DSL ökade från 1,4854 sajter i fjärde kvartalet 2000, till 2,157, en ökning med 672 sajter, vilket inkluderar 100 sajter vilka övertogs i samband med förvärvet av FastCom. ·Antalet dedikerade hostingkunder uppgick till 1305. ·Tele1 Europe implementerade ytterligare 57 km lokala fibernät, vilket totalt ger 1,761 km. ·Implementering av 655 km stamnät, vilket ger att Bolaget har totalt 7,307 km stamnät. ·Fortsatt stark tillväxt för antalet IP/VPN-sajter. Antalet aktiva sajter uppgick till cirka 600. ·Tele1 Europes helägda dotterbolag WinEasy öppnade ett 2,000 kvm stort datacenter på Lidingö, Stockholm. Bolagsförvärv: ·Tele1 Europe förvärvade det Kristiansand-baserade företaget FastCom AS, en ledande leverantör av internet- och datakommunikationslösningar till företagsmarknaden i södra Norge. Tele1 Europe tog över alla aktier i FastCom för 40 miljoner norska kronor. FastComs resultat konsolideras från och med 1 januari, 2001. Omsättningen var cirka 4 MSEK för första kvartalet 2001. Händelser efter periodens utgång: · I maj tecknades ett avtal om att Tele1 Europe förvärvar delar av Soneras data- och telefoniverksamhet i Sverige. Köpeskillingen uppgår till cirka 200 MSEK, vilket betalas kontant. · I april föreslogs Tele1 Europe Holding AB byta namn till Song Networks Holding AB. Formellt beslut måste tas på den ordinarie Bolagsstämman 16 maj, 2001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00570/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00570/bit0001.pdf Hela rapporten