Tele1 Europe i förhandling om förvärv av Soneras svenska verksamhet

Tele1 Europe i förhandling om förvärv av Soneras svenska verksamhet Tele1 Europe Holding AB:s (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) helägda dotterbolag Tele1 Europe AB har träffat ett principavtal, om avsikten att förvärva delar av Soneras data och telefoni verksamhet i Sverige. Köpeskillingen uppgår till cirka 200 MSEK, vilket betalas kontant. Genom avtalet förvärvar Tele1 Europe verksamhet med ca 1000 kunder samt infrastruktur och kompetent personal. Verksamheten som omfattas av avtalet hade en omsättning på ca 200 MSEK under 2000, av vilket ca två tredje delar var data och internet tjänster. Förvärvet inkluderar inte Soneras svenska carrier verksamhet eller Geddeholm call-center. Det förväntade fördelarna av förvärvet för Tele1 Europes räkning inkluderar: - ökning av Tele1 Europes kundbas med ett stort antal stora och medelstora data och telefonikunder, med möjlighet till mer försäljning av övriga Tele1 Europe tjänster; - synergieffekter genom att föra över trafik till Tele1 Europes egna infrastruktur; - kompletterande tjänster vilka stärker Tele1 Europes produktportfölj; - tillgång till kompetenta medarbetare - Vi ser uppenbara stordriftsfördelar och synergieffekter med denna affär. Förvärvet tillför vissa produkter som kompletterar vår produktportfölj, säger Pelle Hjortblad, VD för Tele1 Europe AB. - Förvärvet accelererar vår tillväxt och stärker ytterligare vår position på marknaden i Sverige. Vi ser fram emot att erbjuda Soneras kunder ett bredare utbud av tjänster, säger Ivar Strömberg, VD och koncernchef för Tele1 Europe Holding AB. Förvärvet konsolideras in i Tele1 Europe från och med 1 april 2001. Inledningsvis leder förvärvet troligen till något försämrad EBITDA och bruttomarginal, under den period då Tele1 Europe flyttar kunder till sitt egen nätverk och ersätter dyra hyrda förbindelser. Förvärvet påverkar dock inte Tele1 Europes mål om att nå break-even nivå på justerad EBITDA under andra kvartalet 2002. Tele1 Europes affärsplan kommer efter förvärvet fortsatt vara fullt finansierad. Tele1 Europe räknar ej med att ådra sig några omstruktureringskostnader. - Det är svårt att få lönsamhet utan egen infrastruktur och vi tror att Tele1 Europe, med stark tillväxt och eget fibernät, är rätt köpare av den svenska verksamheten, säger Lars Lundström, styrelseordförande för Sonera Sverige AB. Tele1 Europe kommer hålla en telefonkonferens idag, torsdag den 22 mars 15.30 för att presentera förvärvet och svara på frågor. Presentationen görs av Ivar Strömberg, CEO, samt Liia Nõu, CFO. Telefon nummer: UK +44 208 401 1043 Telefon nummer: US +1 800 482 5543 Från 16.30, direkt efter telefonkonferensens slut kommer det även vara möjligt att lyssna på en inspelad version av telefonkonferens, till och med 29 mars. Telefon nummer: UK +44 208 288 4459, kod 666 022, US +1 800 625 5288, kod 980 555 Det finns även möjlighet att lyssna på telefonkonferensen via Internet, www.tele1europe.com För mer information, kontakta: Tele1 Europe Sverige AB Tele1 Europe Holding AB Pelle Hjortblad, VD Ivar Strömberg, Koncernchef Tel: 08-5631 0110 Tel: 08-5631 0001 Mobil: 0701-810 110 Mobil: 0701-810 001 E-post: pelle.hjortblad@tele1europe.se E-post: ivar.stromberg@tele1europe.se Tele1 Europe Holding AB Sonera Solutions Oy Liia Nou, Finansdirektör Lars Lundström, Vice VD Tel: 08-5631 0233 Tel: +358 (0)2040 64534 Mobil: 0701-810 233 Mobil: +358 (0)40 718 1537 E-post: liia.nou@tele1europe.se E-post:lars.lundstrom@sonera.com Om Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan-nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har knappt 1000 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.tele1europe.com Om Sonera Soneras startade sin verksamhet i Sverige 1995. Sonera Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Sonera Corporation, Finlands ledande telekomföretag med verksamhet i 14 länder. Se vidare www.sonera.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT01140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT01140/bit0002.pdf