• TELE1 EUROPE/

Tele1 Europe i partnerskap med ledande europeiska alternativa operatörer-bildar internationell knutpunkt för tele- och d

Tele1 Europe i partnerskap med ledande europeiska alternativa operatörer - bildar internationell knutpunkt för tele- och datakommunikation Fyra ledande alternativa europeiska nätoperatörer; Tele1 Europe (under namnändring till Song Networks Holding AB) (NASDAQ: TEUR, OM Stockholm Stock Exchange: TEUR) CompleTel, Jazztel och Versatel Telecom meddelar idag att de har ingått ett kommersiellt partnerskap för utväxling av telefon- och Internettrafik genom hopkoppling av företagens nät vid en gemensam knutpunkt i London. Genom partnerskapet kommer företagen att förena sin trafik för att uppnå lägre kostnader för IP-uppkoppling och internationell telefoni, samt dela nätsynergier. Nätoperatörerna planerar att utvidga sitt partnerskap för att utveckla nya produkter och tjänster som paneuropeiska IP-VPN- tjänster (Virtual Private Network). Partnerskapet kan komma att utöka knutpunkterna till att även omfatta andra större europeiska städer. "Hopkopplingen av våra nät för att utväxla IP- och rösttrafik kommer att skapa omedelbara påtagliga fördelar i form av sänkta kostnader för samtliga av de deltagande operatörerna", kommenterar William Pearson, styrelseordförande i CompleTel. "Eftersom vi alla har närvaro i London idag var det ett relativt enkelt och självklart beslut för oss att börja samarbeta", säger Antonio Carro, koncernchef för Jazztel. "De fyra operatörerna i partnerskapet kommer även att utforska andra sammarbetsmöjligheter för att spara kostnader och/eller erbjuda nya och innovativa tjänster till våra respektive kundbaser", fortsätter Ivar Strömberg, koncernchef för Tele1 Europe. "Jag tror att vi kommer att få möjlighet att utvidga vårt kommersiella förhållande till flera knutpunkter över tiden och jag skulle inte bli förvånad om vi fick möjlighet att involvera andra alternativa operatörer från fler marknader", avslutar Raj Raithatha, koncernchef för Versatel Telecom. I och med detta avtal kommer nätens totala täckning att nå majoriteten av Västeuropas företags marknad inklusive den i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Sverige och Tyskland. På dessa marknader kommer det totala fibernätet att omfatta mer än 15 000 km stamnät och 6 100 km lokala accessnät. Kontaktpersoner: Tele1 Europe: CompleTel: Jazztel: Versatel: Ivar Strömberg Stefan Sater Andrew Hazell Mark Lazar +46-701-81-00-01 +33-1-72-92-20-43 +34-91-72-61-40 +31-20-750-1079 Cecilia Johansson Sally Luc Rosa Mar Mayoral Anoeska van Leeuwen +46-701-81-02-19 +33-1-72-92-20-31 +34-91-721-61-70 +31-20-750-1322 Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) Tele1 Europe är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan-nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har knappt 1000 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.tele1europe.com CompleTel Europe NV (ParisBourse: CTL; NASDAQ:CLTL). CompleTel är en leverantör av telekommunikationer via lokal access med fiberoptik och Internettjänster i Frankrike, Storbritannien och Tyskland. CompleTel betjänar mer än 650 företagskunder direkt över sina egna fiberkopplingar till deras anläggningar, med 1500 km lokala fiberringar i 7 städer i Frankrike och 4 städer i Tyskland. CompleTel har mer än 850 anställda. CompleTel erbjuder röst-, Internet-, data- och bredbandsprodukter, och utbudet sträcker sig ända upp till en framgångsrik Gigabyte LAN-tjänst, som lanserades år 2000 och som var banbrytande på den franska telemarknaden. CompleTel är noterat på Parisbörsen och Nasdaq under symbolerna "CTL" och "CLTL". Information om företaget finns på www.completel.com Jazztel (Nasdaq, Easdaq: JAZZ and the Nuevo Mercado in Spain: JAZ) Jazztel plc är en snabbt expanderande data- och teleoperatör med verksamhet i Spanien och Portugal. Företaget erbjuder bredbandslösningar för data, Internet och rösttjänster till små och medelstora företag på Iberiska halvön. Jazztel är för närvarande den enda paniberiska data- och teleoperatör som investerar i lokala åtkomstnät med bredbandskapacitet. Företaget bygger nät i mer än 150 storstadsområden och företagsparker i Spanien och Portugal. Åtkomstnäten, som är sammankopplade genom ett fjärrnät, kommer att bli ett av Europas snabbaste telenät för data och Internet med en överföringskapacitet på upp till 720 gigabits. Företaget grundades i slutet av 1997 och har omkring 900 anställda. Dessutom förvärvade Jazztel nyligen Adatel, som integrerar telekommunikationslösningar för små och medelstora företag och CCS, ett IT-integreringsbolag. Jazztel har också nationella fasta trådlösa åtkomstlicenser i Portugal och Spanien, i det senare fallet genom Banda 26, ett av koncernens dotterbolag. Jazztel-koncernen hade totala inkomster 124,4 miljoner euro år 2000, en tillväxt på 433,9% jämfört med 1999. Mer information finns på www.jazztel.com Versatel Telecom International N.V. (Nasdaq & AEX: VRSA) Versatel, som är baserat in Amsterdam, är en snabbt växande, konkurrenskraftig lokal bredbandsoperatör med inriktning på Nederländerna, Belgien och nordvästra Tyskland. Företaget bildades i oktober 1995 och har fullständiga telelicenser i Nederländerna, Belgien och Tyskland samt mer än 57 000 företagskunder och 1 600 anställda. Versatel driver ett bredbandsnät som utnyttjar de senaste nätteknologierna för att erbjuda företagskunder röst-, data- och Internettjänster med hög bandbredd. Versatel är noterat på Amsterdambörsen och Nasdaq under symbolen "VRSA". Nyheter och information finns på www.versatel.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00070/bit0001.pdf