Emission och återköp av C-aktier för incitamentsprogram

Report this content

Stockholm – Tele2 AB (publ) (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B), meddelar idag att Tele2 har genomfört en nyemission samt omedelbart återköpt 1 200 000 C-aktier.

Aktierna har emitterats och återköpts i enlighet med villkoren för det mål- och prestationsbaserade incitamentsprogrammet för ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom Tele2-koncernen. Nordea Bank Abp, filial i Sverige förvärvade samtliga emitterade C-aktier till en teckningskurs motsvarande kvotvärde om 1,25 kr per aktie. Samtliga emitterade C-aktier har därefter återköpts av Tele2 för 1,25 kr per aktie.

Syftet med emissionen och återköpet är att säkerställa framtida leverans av B-aktier till de ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner som deltar i Tele2s mål- och prestationsbaserade incitamentsprogram. C-aktierna kommer att omvandlas till B-aktier före leverans till berättigade deltagare i respektive program. C-aktierna berättigar inte till vinstutdelning.

Tele2 innehar 2 200 000 C-aktier sedan tidigare och kommer, efter återköpet av de 1 200 000 nyemitterade C-aktierna, att inneha samtliga 3 400 000 C-aktier i bolaget.

Fredrik Hallstan, Head of PR, Tel: +46 761 15 38 30

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701663310