Hit reser svenskarna på sportlovet – stor ökning av roaming utomlands

Report this content

Svenskarna åker gärna utomlands och de är inte rädda för att använda sig av roaming. Men resmålet styrs mycket beroende på var svensken bor. Det visar nya siffror från Tele2.

Sportlovet är den tiden på året när svenskar tar en paus från vardagen och ger sig ut i världen på jakt efter äventyr, skidåkning och sol.

Spanien är landet nummer ett som Stockholmarna reser till. Något som statistiken för Tele2s roaming visar. Hela 25 984 gigabyte data använde Stockholmarna i Spanien när de flydde vintern 2023, vilket ungefär motsvarar 8 6611 timmar eller 360 dagar streamad video.

I Göteborg är favoritresmålet delat mellan Danmark och Spanien. Sammanlagt surfade Göteborgarna upp 1 129 gigabyte 2023 i Danmark. Om vi antar att ett sms innehåller ungefär 160 tecken eller 160 byte, då skulle 1 129 gigabyte motsvara ungefär 7 056 250 0002 sms.

Men när det gäller danska äventyr är Malmöborna de obestridda mästarna. Trots att Spanien tar första platsen i datavolym, är det Malmöborna som sticker ut med sina danska surfvanor. Under sportlovet 2023 reste Malmöborna framför allt till Danmark, med Tyskland och Spanien hack i häl. Datamängden som Malmöiterna spenderade i Tyskland under sportlovet 2023, 913 gigabyte, skulle räcka till 324 dagars konstant lyssnande på Spotify3.

I Luleå, står resmålen mellan Finland och Spanien, där de använder 51 respektive 210 gigabyte data, tillräckligt för att plåta dryga 130 0004 bilder med en mobilkamera.

Globalt sett roamade Tele2s kunder 325 177 gigabyte under februari 2023 och 369 160 gigabyte i mars 2023, vilket var en ökning med 28 procent jämfört med 2022.

Vår data visar att många föredrar Spanien framför fjällen på sportlovet. Tyskland och våra nordiska grannländer är det också många som väljer att resa till. Oavsett resmål så har tillgången till en uppkopplad enhet blivit en självklar del på resan för de flesta, säger Karin Nygren, affärsansvarig privatmarknaden på Tele2.

De länder där det används mest roaming utanför EU är Thailand och Storbritannien.

När du åker på sportlovssemester kan det vara bra att ladda telefonen med relevanta appar. Oavsett om du åker till solen eller skidbacken.

1. Med Tele2 Play blir det enklare att se på tv och film. Du kan se på allt innehåll vid resor inom hela EU. Finns till Android och iOS.
  2. Ha koll på väder och vind med SMHIs app, som visar väderprognoser för ett stort antal orter, både i Sverige och utomlands, samt varningar när allvarliga väder- och vattenhändelser förutses. Finns till iOS och Android.
  3. Om du ska resa till solen då kan ett besök hos minsoltid.se vara en bra idé. Här kan du få hjälp med att uppskatta hur länge du kan stanna i solen utan att bränna dig.
  4. Med Skistars app kan du enkelt se dagens väder samt få tips på aktiviteter, restauranger och butiker. Finns till iOS och Android.

1 En uppskattning på cirka 3 GB per timme. 2 Observera att detta är en teoretisk och grov uppskattning, och det faktiska antalet SMS kan variera beroende på olika faktorer såsom teckenkodning och eventuell komprimering. 3 Enligt Spotify används ungefär två megabyte per minut vid hög kvalitet. 4 Beräknat på att en bild är cirka två megabyte.

Vad är roaming?

Inom telekommunikation betyder roaming att man lånar ett mobilnät från en annan operatör än den man har abonnemang hos. Det gäller oavsett om mobilnätet används för samtal, meddelanden eller data. Dataroaming är alltså roaming där man använder datatrafik, dvs surf och alla andra typer av mobildataöverföringar i ett lånat mobilnät. I praktiken betyder roaming nästan alltid mobilsurf i utlandet, även om själva begreppet är bredare.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager/PR-chef, Tele2, +46 (0)8 121 47 400, jessica.hjalmered@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vår data visar att många föredrar Spanien framför fjällen på sportlovet. Tyskland och våra nordiska grannländer är det också många som väljer att resa till. Oavsett resmål så har tillgången till en uppkopplad enhet blivit en självklar del på resan för de flesta.
Karin Nygren, affärsansvarig privatmarknaden på Tele2