Hit reser svenskarna under påsken

Många platser är vi trogna besökare till, men tidigare populära orter har tappat flera platser på listan. Omvärldsfaktorer och katastrofer kan påverka valet av resmål.

Att resa utomlands under påsken kan vara en fantastisk upplevelse - som att möta våren i Prag eller Rom. Oavsett resmål älskar vi att resa, utomlands eller inom landet, och det avspeglar sig i roamingsiffror över länder vi använder våra mobiltelefoner ifrån. 2023 toppade Danmark listan.

-          Vi ser att många svenskar rör på sig under påskhelgen och resmålen varierar. En tydlig trend överlag i vår kundbas är att dataförbrukningen ökar och det syns även när det gäller resor, säger Karin Nygren, affärsansvarig privatmarknaden hos Tele2.

Påsken är en tid då många människor har ledigt och reser för att njuta av våren och det milda vädret. Det finns mängder av såväl platser som länder att besöka. Men när det gäller EU är svenskarna konservativa i sitt val av land.

Det är fem länder som återkommer högst upp i roamingstatistiken i samtliga 21 län. Danmark är landet flest åker till. 2023 fick vårt grannland i söder besök av 18 474 Tele2-abonnemang. Solen lockade också, Spanien hamnar på andra plats över mest besökta land. Nästan 14 447 soltörstande svenskar styrde stegen söderut. På tredje plats ligger lite Finland med 9 324 besökare under påsken 2023.

Mellan Norge och Tyskland är det jämt lopp. Påsken i Norge lockade 9 242 jämfört med 9 181 som åkte till Tyskland.

Toppländer inom EU

Toppländer utanför EU

Storbritannien

Spanien

Turkiet

Schweiz

Tyskland

Thailand

Om vi kikar på de fyra största länen är det oftast grannlandet som lockar. Detta gäller dock inte Stockholms län, där är det Spanien som lockar mest, men Finland är inte långt efter. I Västra Götaland, Östergötlands och Skåne län är Danmark populärast.

Populära resmål utanför EU har däremot förändrats. Anledningarna kan vara många, men omvärldsfaktorer och naturkatastrofer kan ha bidragit. 2022 var Turkiet det populäraste resmålet under påsken. 2023 hamnade Turkiet på tredje plats medan första och andra platsen intogs av Storbritannien respektive USA.

Oavsett var du väljer att resa under påsken, se till att planera i förväg och ta reda på om det finns några speciella evenemang eller traditioner som du inte vill missa. Resan kan bli ett minnesvärt äventyr där du får chansen att fördjupa dig i en annan kultur och skapa minnen för livet.

Tele2 tipsar inför utlandsresan:

För den som reser utanför EU/EES-området är det bra att tillfälligt stänga av roamingen, eftersom kostnaderna ofta är höga. Om du vill surfa rekommenderar Tele2 att du köper till ett surfpaket inför resan, eller när du landat på resmålet (du får ett sms med instruktioner),

Med Tele2s abonnemang kan du surfa i EU- och EES-länderna med datapaket upp till 50 GB, men för att det ska fungera behöver du ha dataroaming aktiverat i din mobil.

Danmarks museer

En app som guidar dig till 800 museum i Danmark. Appen ger dig koll på utställningar, öppettider, ljudguider och mycket mer.

Danmarks museer för iOS

Danmarks museer för Android

Barcelona City Guide & Maps för iOS

Utforska Spaniens livliga Barcelona. Skapa personliga listor med allt du vill göra i staden. Appen listar restauranger och förslag till nattliv. Du kan även köpa biljetter till olika evenemang och undvika långa köer.

Barcelona City Guide & Maps för iOS

Barcelona City Guide & Maps för Android

Best in HEL

Appen som är din dörr till en rad spännande upplevelser i Helsingfors. Här hittar du olika aktiviteter som tillgodoser olika intressen, oavsett om du är sugen på äventyr, avkoppling eller kulturella upplevelser.

Best in Hel för iOS

Best in Hel för Android

Berlin Travel Guide & Map

Utforska Tysklands huvudstad och dess fantastiska historia på egen hand med en bra app.

Berlin Travel Guide & Map för iOS

Berlin Travel Guide för Android

Bilaga: Toppländer per län

Siffrorna gäller för Tele2s abonnemang.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400, jessica.hjalmered@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Snabbfakta

Citat

Vi ser att många svenskar rör på sig under påskhelgen och resmålen varierar. En tydlig trend överlag i vår kundbas är att dataförbrukningen ökar och det syns även tydligt när det gäller resor.
Karin Nygren, affärsansvarig privatmarknaden hos Tele2