Kjell Morten Johnsen ersätter Anders Nilsson som vd för Tele2-koncernen

Stockholm – Efter sex framgångsrika år som vd på Com Hem och Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har Anders Nilsson beslutat sig för att avgå och fokusera på andra saker i sitt liv. Kjell Morten Johnsen, tidigare operativ chef (COO) på VEON och europachef på Telenor, kommer att ersätta Anders Nilsson som vd för Tele2-koncernen från och med den 15 september 2020.

Anders Nilsson, nuvarande vd på Tele2-koncernen, indikerade tidigare i år till Tele2s styrelse att han övervägde att någon gång i framtiden avgå från sin roll, så länge en solid plan för efterträdare fanns på plats. Styrelsen har därför genomfört en strukturerad process för att identifiera en efterträdare. Den processen slutfördes idag, den 6 juli 2020, då styrelsen tog beslutet att utse Kjell Morten Johnsen.

Kjell Morten Johnsen kommer att tillträda sin position den 15 september 2020. Han har över 20 års erfarenhet inom telekomsektorn, i ledarroller som bland annat operativ chef på VEON och europachef på Telenor.

– Med integrationen av Com Hem bakom oss och en ambitiös transformationsresa framför oss är jag glad att Kjell Morten Johnsen har tackat ja till rollen på Tele2. Hans omfattande och globala erfarenhet som ledare inom telekom kommer att bli en viktig tillgång för Tele2, som kommer fortsätta utvecklas framgångsrikt under hans ledarskap, säger Carla Smits-Nusteling, ordförande i Tele2s styrelse.

– Jag är hedrad och glad över möjligheten att leda Tele2 framåt. Bolaget har en fantastisk historia som utmanare och innovatör i telekomsektorn och har genomgått en imponerande förändringsresa de senaste åren. Jag ser mycket positivt på framtiden och ser fram emot att bli en del av Tele2s resa - både genom utmaningar och med den stora potentialen framöver, säger Kjell Morten Johnsen.

Anders Nilsson kommer att avgå som vd för Tele2-koncernen den 14 september 2020.

– Även om styrelsen tycker det är synd att Anders Nilsson lämnar företaget så respekterar vi hans beslut och vill tacka honom för hans viktiga bidrag till Tele2. Anders ledarskap och hängivenhet har gjort det möjligt för Tele2 att genomföra en imponerande förändringsresa på kort tid och generera stort värde till bolagets alla intressenter, säger Carla Smits-Nusteling, ordförande i Tele2s styrelse.

– Det har varit sex väldigt intensiva och fantastiska år som vd på Com Hem och Tele2. Men nu har jag beslutat mig för att det är dags för mig att ta en paus och fokusera på andra delar av mitt liv ett tag. Det har inte varit ett enkelt beslut, eftersom det aldrig finns ett bra tillfälle att lämna ett fantastiskt företag, men vi har ett väldigt kapabelt och motiverat team som kan genomföra nästa kapitel i vår strategi. Jag kommer definitivt fortsätta heja på dem från sidlinjen. Jag vill dessutom innerligt tacka alla som gjort den här resan möjlig och stöttat både mitt team och mig. Det har varit en sann ära, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

Webbsändning och telefonkonferens
En webbsändning och telefonkonferens med presentation kommer att hållas måndagen den 6 juli 2020, klockan 10:00 CEST (09:00 BST, 04:00 EDT).

Webbsändningen nås via denna länk.

Samtalsinformation
För att vara säker på att uppkopplingen till telefonkonferensen fungerar, vänligen ring in några minuter innan konferensen börjar för att registrera er. Ange koden 6809799 (”Confirmation Code”).

Telefonnummer:
SE: +46 8 506 921 80
UK: +44 20 7192 8000
US: +1 631 5107 495

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Denna information är sådan information som Tele2 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 juli 2020 kl. 07:00 CEST.

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.