Skatteverket har nekat Tele2 avdrag för en valutakursförlust

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har idag mottagit besked att Skatteverket nekar bolaget ett avdrag för en tidigare valutakursförlust på ett lån till ett koncernbolag i Kazakstan. Tele2 kommer att överklaga beslutet.

Tele2 har idag mottagit besked att Skatteverket nekar bolaget avdrag för en valutakursförlust relaterad till en konvertering av ett aktieägarlån till koncernbolaget MTS i Kazakstan från USD till Kazakisk Tenge i samband med bildandet av Tele2s nuvarande joint venture i Kazakstan. Tillkommande skatt uppgår till SEK 396 miljoner, jämte ett skattetillägg om SEK 162 miljoner. Tele2 kommer att överklaga beslutet.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Erik Strandin Pers, Head of Investor Relations, Tel: +46 733 41 41 88

Denna information är sådan information som Tele2 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 1 april 2019 kl. 18:17 CEST.

_________________________________________________________________________

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en justerad EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: