Tele2 AB: Tele2 Estland köper 2 100 MHz-spektrum

Stockholm - Tele2 AB (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelade idag att Tele2 Estland har förvärvat en andra 2 100 MHz-licens från operatören ”PHG Raadiovõrk OÜ” och fördubblar därigenom sin 3G-mobilkapacitet i flera områden.

Tele2 Estland har i och med förvärvet den största spektrumportföljen av alla operatörer i Estland, vilket ger företaget en mycket stark position inför framtiden.

Niklas Sonkin, EVP för Centraleuropa och Eurasien på Tele2 AB, kommenterar: ”Jag vill understryka vikten av teknikneutrala licenser i både låga och höga frekvensband som möjliggör att vi kan erbjuda våra kunder prisvärda tjänster. Vår spektrumportfölj ger oss en stark position inför framtiden då även den nya frekvensen kan användas för nästa generations 4G-teknik (”LTE-Advanced”).”

Tele2s spektrumportfölj i Estland består av frekvenser i följande band: 800 MHz, 900 MHz, 1 800 MHz, 2 100 MHz, 2 600 MHz. Dessutom 450 MHz, 2 300 MHz och 3 500 MHz. Den estniska teknikövervakningsmyndigheten har nu tilldelat Tele2 en andra 2 100 MHz-frekvens.

Niklas Sonkin fortsätter: ”Extra frekvenser möjliggör för oss att höja nätverkskvaliteten och att vara mer kostnadseffektiva när det kommer till utrullningen av våra nät.”

Under 2014 kommer Tele2 Estland utveckla sina nuvarande 2G- och 3G-nätverk till att också erbjuda landstäckande 4G-tjänster.

För mer information, kontakta:

Lars Torstensson, Kommunikationschef, Tel: 0702 73 48 79

Viktor Wallström, Pressfrågor, Tel: 0703 63 53 27

TELE2 ÄR EN AV EUROPAS SNABBAST VÄXANDE TELEKOMOPERATÖRER OCH VI ERBJUDER ALLTID VÅRA KUNDER VAD DE BEHÖVER TILL ETT LÄGRE PRIS. Vi har 15 miljoner kunder i 10 länder. Tele2 erbjuder produkter och tjänster inom fast- och mobiltelefoni, bredband, datanät, kabel-tv och innehållstjänster. Ända sedan Jan Stenbeck grundade Tele2 1993 har bolaget varit en tuff utmanare till de gamla statliga monopolen och andra etablerade spelare. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2013 omsatte bolaget 30 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 6 miljarder kronor.