Tele2 återigen bland toppen när Financial Times utser Europas klimatledare

Stockholm – Tele2 AB ("Tele2") (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) rankas som nummer två bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2024 som sammanställts av Financial Times i samarbete med Statista. Tele2 placerar sig högst bland svenska företag och rankas också högst av Europas telekombolag.

För fjärde gången sammanställer Financial Times i samarbete med Statista listan ”Europe’s 500 Climate Leaders”. Tele2 rankas som nummer två med en totalpoäng på 87,9 – en ökning från förra årets poäng 86,9 som då gav Tele2 förstaplatsen på listan. Rapporten sammanställs genom att beräkna företagens resultat när det gäller att minska sin utsläppsintensitet i scope 1, sin egen verksamhet, och scope 2, den energi de köper, för perioden 2017-22. Poäng tilldelas också för transparens om scope 3, utsläpp i leveranskedjan, plus andra indikatorer på åtaganden för att minska utsläppen.

-          Vi är väldigt glada och hedrade över att för andra året i rad få en topplacering bland Europas klimatledare. Att förbättra vårt resultat från förra årets ledning på 86,9 till 87,9 i år är ett betydande steg som vi på Tele2 är otroligt stolta över. För Tele2 är klimatarbetet högprioriterat och vi har satt som mål att uppnå nettonollutsläpp i vår verksamhet och värdekedja senast 2035. Vår vision är att vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och den här typen av utmärkelser visar att vi är på rätt väg, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2.

Förra året placerade sig Tele2 på första plats i listan. Årets lista toppas av National Air Traffic Services, den brittiska flygkontrollleverantören, med en poäng på 88,8 poäng. Tele2 följer tätt efter och sätter en hög standard som ledare inom telekomsektorn.

Läs hela FT Europe Climate Leaders 2024-listan här.

Läs Tele2s års- och hållbarhetsredovisning för 2023 och läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Fredrik Hallstan, Kommunikationschef Telefon: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Snabbfakta

Tele2 rankas som nummer två bland 500 europeiska företag på listan Europe’s Climate Leaders 2024 som sammanställts av Financial Times i samarbete med Statista. Tele2 placerar sig högst bland svenska företag och rankas också högst av Europas telekombolag.

Citat

Vi är väldigt glada och hedrade över att för andra året i rad få en topplacering bland Europas klimatledare. Att förbättra vårt resultat från förra årets ledning på 86,9 till 87,9 i år är ett betydande steg som vi på Tele2 är otroligt stolta över. För Tele2 är klimatarbetet högprioriterat och vi har satt som mål att uppnå nettonollutsläpp i vår verksamhet och värdekedja senast 2035. Vår vision är att vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och den här typen av utmärkelser visar att vi är på rätt väg.
Erik Wottrich, hållbarhetschef, Tele2