Tele2 delårsrapport för det andra kvartalet 2024

Report this content

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) redovisar idag sitt konsoliderade resultat för det andra kvartalet 2024.

Nyckelhändelser

• Tjänsteintäkter från slutkund om 5,5 miljarder kronor ökade med 4% jämfört med Q2 2023 på organisk basis tack vare stark utveckling inom Sveriges konsumentverksamhet och Baltikum. Nettoomsättningen om 7,3 miljarder kronor ökade med 1% jämfört med Q2 2023.
  • Underliggande EBITDAaL om 2,6 miljarder kronor ökade med 3% jämfört med Q2 2023 på organisk basis främst drivet av ökade tjänsteintäkter från slutkund.
  • Resultat efter finansiella poster (EBT) om 1,2 (1,1) miljarder kronor i Q2 2024.
  • Periodens resultat för den totala verksamheten uppgick till 1,0 (0,9) miljarder kronor, motsvarande ett resultat per aktie på 1,39 (1,28) kronor i Q2 2024.
  • Fritt kassaflöde till eget kapital uppgick till 1,2 (1,2) miljarder kronor i Q2 2024. Under de senaste tolv månaderna har 4,9 miljarder kronor genererats, motsvarande ca 7,10 kronor per aktie.
  • Guidning för 2024 och finansiell utsikt på medellång sikt är oförändrad.
  • Tele2 utsågs till Sveriges mest hållbara företag och rankades på 37:e plats globalt i Time Magazines lista över världens mest hållbara företag.
  • Tele2 rankades på 1:a plats bland svenska företag och europeiska telekomoperatörer och på 2:a plats bland 500 europeiska företag i Financial Times lista över Europas klimatledare 2024.

Kommentar från Kjell Johnsen, VD och koncernchef på Tele2
”Det känns bra att kunna sammanfatta Tele2s andra kvartal med att vi har gjort goda framsteg och ett stabilt finansiellt resultat. Vi levererar vårt 13:e raka kvartal med intäktstillväxt samtidigt som vi fortsätter med den största teknikomvandlingen som svensk telekomindustri någonsin har sett.”

”Vi fortsätter att se tillväxt i alla delar av verksamheten vilket resulterar i en total tillväxtnivå på 4% i tjänsteintäkter från slutkund. Tack vare en omsorgsfull kostnadsoptimering så leder merparten av denna tillväxt till en underliggande EBITDAaL-tillväxt på 3%. Kassaflödesmässigt har vi täckt vår utdelning helt och lämnar Q2 med en skuldsättningsgrad något under målintervallet, vilket vittnar om en mycket stark balansräkning.”

Webbsändning och telefonkonferens
En webbsändning och telefonkonferens med presentation kommer att hållas onsdagen den 17 juli 2024, klockan 10:00 CEST (09:00 BST, 04:00 EDT). Presentationen kommer att hållas på engelska.

Registrering för webbsändningen och en separat registrering till telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig på www.tele2.com.

För telefonkonferensen, observera att uppringningsnummer och unik PIN-kod (eller en "call-me" funktion) kommer att tillhandahållas när du registrerar dig på www.tele2.com. För att vara säker på att du är ansluten i tid till telefonkonferensen, vänligen registrera dig senast några minuter i förväg.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Phone: +46 761 15 38 30

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Denna information är sådan information som Tele2 AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 kl. 07:00 CET.

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.