Tele2 har lanserat Sveriges första publika 5G-nät

Tele2 har idag söndag 24 maj slagit på Sveriges första 5G-nät. Det innebär att Tele2s kunder inom kort kommer kunna njuta av nästa generations mobilnät i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Tele2 var först med att lansera 4G nationellt år 2010, som idag täcker 99,9 procent av landets befolkning. Tio år senare är Tele2 återigen först ut med att lansera nästa generations mobilnät, då Tele2 idag har aktiverat Sveriges första publika 5G-nät i enlighet med den globala standarden.

– Idag är en stor dag när vi på Tele2 kan presentera Sveriges första 5G-master i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag är oerhört stolt över att vi öppnar portarna till det som kommer bli Sveriges första riktiga och mest omfattande 5G-nät. Det kommer vara ännu snabbare och säkrare än vårt 4G-nät, som möjliggjort att företag som Spotify, Netflix och Skype blivit en naturlig och fantastisk del av människors liv. Med 5G blir möjligheterna obegränsade, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

– Staten har dragit ut på den planerade auktionen av 5G-frekvenser i Sverige vilket är beklagligt då 5G-utbyggnaden är central för att driva på digitaliseringen av såväl offentlig som privat sektor. På Tele2 beslutade vi oss därför för att köpa till ytterligare frekvenser för att få 80 MHz unika frekvenser på C-bandet, vilket gör att vi kan lansera riktig 5g redan innan sommaren, säger Anders Nilsson.

Från och med 24 juni får alla kunder med ett Obegränsad-abonnemang hos Tele2 och en 5G-kompatibel telefon från Samsungs Galaxy S20-serie tillgång till Tele2s 5G-nät utan extra kostnad. Fler erbjudanden i samarbete med andra ledande mobiltillverkare kommer lanseras framöver och utbyggnaden av 5G-nätet kommer ske successivt i resten av landet.

Läs mer om Tele2s 5G-nät här.

Presskontakt
Louise Ekman, Head of B2C Communications, Tele2, +46 70 5222 117 / louise.ekman@tele2.com

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.