Tele2 IoT hjälper 9solutions att leverera Nurse Call Lite – ett system för assistansanrop till sjukvården

Stockholm – Tele2 AB (“Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) Tele2 IoT hjälper det finländska företaget 9Solutions att säkerställa funktionaliteten i deras tjänster till hälsovården under exceptionella omständigheter. Tele2 IoT kommer att hjälpa 9Solutions att erbjuda Nurse Call Lite, som är ett kommunikationsverktyg för medicinsk personal inom hälsovården.

Tele2 IoT är stolta över att hjälpa 9Solutions att erbjuda sjukvården ett kommunikationsverktyg för medicinsk personal - Nurse Call Lite. Tele2 IoT kommer även fortsättningsvis att stödja 9Solutions i kommande satsningar, för att möjliggöra trygga och säkra arbetsmiljöer för den medicinska personalen.

9Solutions har som en del att bekämpa Covid-19, introducerat Nurse Call Lite, en ombearbetning av deras tidigare system för assistansanrop. Nurse Call Lite erbjuder en
"plug-n-play"-lösning som underlättar för kommunikation mellan vårdpersonal och patienter på ett tryggt och säkert tillvägagångssätt, liksom hantering av brådskande samt icke-brådskande samtal från patienter. Nurse Call Lite är särskilt lämpad för fältsjukhusmiljöer samt överfulla sjukhuskorridorer, där många patienter för närvarande behandlas.

Dessa trådlösa enheter är utrustade med Tele2 IoT-SIM.

– I dessa tuffa tider måste vi alla hjälpas åt och bidra med det vi kan. Vi är glada över att få vara en del av denna lösning och vi hoppas att den kommer att göra stor skillnad för både patienter och sjukvårdspersonal, säger Fredrik Stenberg, VD, Tele2 IoT.

– Tele2 IoT svarade på våra uppkopplingsbehov inom 45 minuter. Svaret kom snabbt, var professionellt och teamet hjälpte oss med allt det vi behövde, säger Sami Herrala, VD, 9Solutions.

– Minst lika viktigt var roamingen. Ingen kan garantera att ett specifikt mobilnät kommer att fungera vid en viss tidpunkt eller på någon specifik plats, därför var Tele2 IoTs roaminglösning oerhört viktigt, avslutar Sami Herrala.

9Solutions är Finlands ledande leverantör av säkra platser och kommunikationssystem samt intelligenta vårdsystem. 9Solutions system används av mer än 1 100 sjukvårdsorganisationer, inklusive vårdhem, sjukhus och hemsjukvård.

Fredrik Hallstan, Head B2B Communications, Phone: +46 761 15 38 30
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Phone: +46 73 439 25 40

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.