Tele2 IoT nu leverantör av managerade M2M-tjänster till Fortum

Stockholm – Tele2 AB (Tele2) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B): Tele2 IoT har tecknat avtal med Forum och skall nu förse alla deras affärsområden med managerade M2M-tjänster.

Fortum är en ledande aktör inom energisektorn med kärnverksamhet i 10 länder och med över 150 kraftverk och 2,5 miljoner kunder. Tele2 har blivit utvalda att leverera M2M-lösningar inom exempelvis Smart Grid, EV-laddning, hemmaautomation och fjärrvärme till Fortums alla marknader och dotterbolag.

”Kostnadseffektiv och lättmanagerad konnektivitet tillsammans en variation av olika slutenheter är nyckeln i Fortums utrullning av nya kunderbjudanden samt en förutsättning för en mer effektiv drift. Både tekniken och hur man gör affärer idag ändras snabbt, och vi ser ett stort behov av att konsolidera och fokusera på ett nära samarbete med IoT telekommarknaden. Tele2 IoT erbjudande matchar bäst dom krav som finns över alla våra olika marknader och affärsområden”, säger Pekka Eira, CIO och Head of Fortum Business Services IT.

”Fortum har verkligen förstått värdet av en partner som kan stötta hela deras verksamhet, och som därigenom kan hjälpa dem att hitta affärsfördelar såsom t ex betydande besparingar i deras driftskostnader. De är en av de viktigaste aktörerna på fastighetsmarknaden i Norden och vi är otroligt glada över förtroendet att bli deras leverantör av managerade M2M-tjänster och att få leverera den IoT-uppkoppling de behöver”, säger Cyril Deschanel, CCO på Tele2 IoT.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of B2B & Fixed communication, +46 761 15 38 30/ fredrik.hallstan@tele2.com
Erik Strandin Pers, IR-chef , Tele2 AB, tel: +46 733 41 41 88

_________________________________________________________________________

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en justerad EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: