• Tele2 AB/

Tele2 möjliggör framtidens skogsbruk med hjälp av privat 5G tillsammans med AirForestry

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) levererar tillsammans med Nokia ett mobilt privat 5G nät till AirForestry för att mobilt kunna styra deras sex meter breda och eldrivna skördedrönare som gör det möjligt att skörda och gallra skog från luften.

AirForestry utvecklar högkapacitetsdrönare för skogsgallring och med deras eldrivna skördedrönare är det möjligt att gallra och skörda skog från luften utan att skada mark eller omkringliggande träd, vilket kommer förflytta skogsbruket till luften. För att drönarna ska kunna kommunicera med omgivningen i avlägsna skogsområden, där det ofta inte finns någon traditionell täckning behövs det en stabil, säker och robust uppkoppling med hög överföring för att kunna hantera exempelvis videoöverföring.

Tele2 har tillsammans med Nokia fått i uppdrag att leverera ett mobilt privat 5G-nät till AirForestry i ett pilotprojekt. Piloten kommer pågå under 2024 och om den är framgångsrik så är ambitionen att lösningen tas in i kommersiell skogsdrift. Tele2 levererar det privata 5G-systemet, som möjliggör en stabil och privat uppkoppling ute i skogen och säkerställer högre hastigheter och tillgänglighet.

-          Airforestrys teknik är utan tvekan revolutionerande och deras vision för att kunna göra skörda skogen mer effektivt och hållbart är banbrytande. Det är oerhört glädjande att få vara med på den här resan och bidra till realisering av helt nya innovationer. 5G och privata nät tar bort tidigare begränsningar och skapar obegränsade affärsmöjligheter, och vi ser fram emot fler tillämpningar som kan öka företagens innovations- och konkurrenskraft, säger Stefan Trampus, chef för företagsmarknaden på för Tele2.

Drönarna styrs och kontrolleras från en portabel bod med portabla master där antennerna är placerade för att täcka området som ska gallras. Den flyttbara lösningen gör att den lätt kan sättas upp där det behövs och där det inte finns publik täckning eller några andra alternativa tekniker.

-          Våra drönare kräver en effektiv och pålitlig dataöverföring för att kunna hantera all den data som de skickar och tar emot när de skördar och gallrar skog. Vi tittade på olika alternativ gällande uppkoppling, men i slutändan så var ett mobilt privat 5G nät det som passade våra specifika behov bäst, säger Olle Gelin, VD och medgrundare av AirForestry.

Nokia kommer att leverera Nokia Digital Automation Cloud (DAC) som ger tillförlitlig prestanda, hög bandbredd och låg latens, vilket möjliggör digital transformation för skogsindustrin.

-          Nokia är stolta över att vara en del av detta projekt tillsammans med Tele2. Airforestrys teknologi kommer att förändra skogsbruket och göra det mer resurseffektivt och samtidigt minska skadorna på marken. En av utmaningarna är exakt navigering av drönarna och ett toppmodernt privat 5G nätverk är den perfekta tekniken för att stödja denna applikation, säger Stephane Haulbert, Nokia Enterprise Partners Business Leader i Europa.

Se filmen om projektet här

Om Airforestry

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Om Tele2
Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Citat

Airforestrys teknik är utan tvekan revolutionerande och deras vision för att kunna göra skörda skogen mer effektivt och hållbart är banbrytande. Det är oerhört glädjande att få vara med på den här resan och bidra till realisering av helt nya innovationer. 5G och privata nät tar bort tidigare begränsningar och skapar obegränsade affärsmöjligheter, och vi ser fram emot fler tillämpningar som kan öka företagens innovations- och konkurrenskraft.
Stefan Trampus, chef för företagsmarknaden på för Tele2.