• Tele2 AB/

Tele2 och Civil Rights Defenders i samarbete som säkerställer uppkoppling för globalt larmsystem för människorättsförsvarare

Report this content

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) och Civil Rights Defenders ingår ett partnerskap där Tele2 tillhandahåller IoT-uppkoppling till det globala säkerhetssystemet i Civil Rights Defenders Natalia Project, som skyddar människorättsförsvarare över hela världen.

Sedan Civil Rights Defenders skapade Natalia Project år 2013 har projektet främjat yttrandefrihet och skyddat människorättsförsvarare på platser där hot, eller till och med attacker, ibland används för att tysta kritiska röster. I korthet får varje människorättsförsvarare säkerhetsträning och en säkerhetsenhet som kan aktiveras direkt i situationer där människorättsförsvararen möter ett omedelbart hot. Enheten sänder en larmsignal med GPS-position till lokala kontakter i personens närhet, samt till Civil Rights Defenders huvudkontor i Stockholm, och möjliggör därmed snabbt stöd på både lokal och global nivå.

Framöver kommer Tele2s IoT-uppkoppling förse alla enheter i Natalia Projects globala säkerhetssystem med bästa möjliga uppkoppling, inklusive roaming i mer än 450 nätverk världen över.

– Det är omöjligt att uppnå förändring om du samtidigt lever med rädsla för vedergällningar. Natalia Project har gjort mig fri från den rädslan så att jag kan vara mitt folks röst, samtidigt som jag vet att någon vakar över mig, säger Phyllis Omido, en kenyansk miljö- och människorättsförsvarare som deltar i Natalia Project.

– Tele2 har alltid stått upp för yttrandefrihet. Vi har möjliggjort yttrandefrihet genom att tillgängliggöra alternativ uppkoppling, men också kämpat för den, i många länder genom åren. Det känns jättebra att stötta Civil Rights Defenders och Natalia Project med pålitlig IoT-uppkoppling av hög kvalitet, för att säkerställa att alla enheter sömlöst ger säkerhet och trygghet till människorättsförsvarare i problematiska samhällen, säger Anders Nilsson, vd på Tele2.

– Tyvärr finns det ett växande behov att skydda kritiska röster ifrån både auktoritära stater och andra makthavare. Natalia Project är ett unikt globalt säkerhetssystem som har visat sig vara helt avgörande när människorättsförsvarare befinner sig i omedelbar fara. Att inleda ett samarbete med en pålitlig leverantör av global uppkoppling för våra larm är därför ett väldigt viktigt steg, inte bara för Civil Rights Defenders, utan för alla människorättsförsvarare som deltar i projektet, säger Anders L. Pettersson, Executive Director på Civil Rights Defenders.

Om Civil Rights Defenders och Natalia Project
Civil Rights Defenders är en internationell människorättsorganisation som grundades i Sverige år 1982. Organisationen stöttar människorättsförsvarare som arbetar i några av världens mest repressiva regioner. Natalia Project fick sitt namn för att hedra Natalia Estemirova, en människorättsförsvarare som kidnappades och mördades i Tjetjenien år 2009. När Civil Rights Defenders lanserade Natalia Project år 2013 blev det världens första globala larmsystem för människorättsförsvarare som befinner sig i fara. Idag har projektet vuxit och inkluderar mer än 170 människorättsförsvarare över hela världen, däribland i Afrika, Asien, Centralasien, Eurasien, Latinamerika och västra Balkan. Varje deltagare genomgår omfattande säkerhetsträning, specialutformad utifrån lokala förutsättningar, och får en säkerhetsenhet som alltid är redo och kan skicka en larmsignal med GPS-position, för att kalla på både lokal och global hjälp.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications på Tele2, Tel: +46 766 26 44 00
Louise Myrseth, Press and Communications Officer på Civil Rights Defenders: +46 765 76 27 62

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: