Tele2 och Deutsche Telekom säljer T-Mobile i Nederländerna

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) och Deutsche Telekom har kommit överens om att sälja T-Mobile i Nederländerna till fonder som förvaltas av Apax Partners LLP (”Apax”) och Warburg Pincus LLC (”Warburg Pincus”) för ett företagsvärde om 5,1 miljarder euro. Transaktionen innebär en möjlighet för Tele2 att realisera värde från den framgångsrika utvecklingen i T-Mobile i Nederländerna och samtidigt slutföra Tele2s internationella konsolidering. När transaktionen har slutförts och betalningen har mottagits avser Tele2s styrelse föreslå en extrautdelning om minst 11 kronor per aktie. Transaktionen är föremål för sedvanliga stängningsvillkor, inklusive regulatoriskt godkännande och överläggning med medarbetarrepresentanter.

Tele2 och Deutsche Telekom har nått en överenskommelse om att sälja sina andelar, 25 procent respektive 75 procent, i T-Mobile i Nederländerna till Apax fonder och Warburg Pincus, ett konsortium av privata investeringsbolag. Parterna har enats om ett företagsvärde om 5,1 miljarder euro, vilket indikerar ett värde på eget kapital om omkring 860 miljoner euro (idag omkring 8,8 miljarder kronor) för Tele2s andel om 25 procent.

– Vi är väldigt glada över utvecklingen av vårt strategiska ägande i T-Mobile i Nederländerna under de senaste åren. Jag är stolt över allt våra nederländska kollegor har lyckats med och jag är säker på att de kommer att nå ännu längre tillsammans med Apax och Warburg Pincus. Den här framgångsrika försäljningen innebär slutet på Tele2s internationella konsolidering och vi fortsätter nu utifrån vår strategi med fokus på kärnmarknaderna i Sverige och Baltikum, säger Kjell Johnsen, koncern-vd på Tele2.

Tele2 har försett den nederländska marknaden med telekomtjänster sedan 1997. I början av 2019 genomfördes ett samgående av Tele2 och T-Mobile i Nederländerna och det sammanslagna bolaget har sedan dess framgångsrikt utvecklats från att vara den fjärde största operatören på marknaden, till en ledande mobiloperatör och en framstående leverantör av bredband.

Slutförande av transaktionen
Transaktionen är föremål för sedvanliga stängningsvillkor, inklusive regulatoriskt godkännande och överläggning med medarbetarrepresentanter. När transaktionen har slutförts och betalningen har mottagits avser Tele2s styrelse föreslå en extrautdelning om minst 11 kronor per aktie.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00

Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Denna information är sådan information som Tele2 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 september 2021, kl. 07:00 CEST.

Tele2s vision är att vara den smartaste operatören i världen och skapa förutsättningar för ett samhälle med obegränsade möjligheter. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2020 omsatte bolaget 27 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.