Tele2 på global topplista över företags arbete med jämställdhet

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) För andra året i rad placerar sig Tele2 på den globala topp 100-listan över företag som presterar bäst inom jämställdhet. Endast fyra svenska bolag tog sig in på topplistan och enligt rapporten ligger Sverige efter länder som Spanien, Norge och Storbritannien, men före Tyskland och USA.

”Växa affären med mångfald, jämlikhet och inkludering” är ett av fyra fokusområden i Tele2s hållbarhetsstrategi, och det fokuserade arbetet har gett resultat. För andra året i rad kvalificerar sig Tele2 till Equileaps lista över de 100 företag globalt som presterar bäst inom jämställdhet, den här gången på plats 58.

-          Vi gläds över den här utmärkelsen eftersom vi vet att det här är ett kritiskt område för oss om vi vill vara konkurrenskraftiga idag och imorgon. Men vi vet samtidigt att mycket jobb återstår för oss, vår bransch och näringslivet i stort, säger Kjell Johnsen, VD på Tele2.

Equileap är ledande på att ta fram data och insikter kring jämställdhet i näringslivet. Deras utvärdering är gjord på nära 4 000 börsnoterade företag i 27 länder, och undersöker 19 olika parametrar inklusive könsbalansen bland de anställda, löneskillnader mellan män och kvinnor och policies för sexuella trakasserier.

Som en del av hållbarhetsstrategin har Tele2 satt mål till 2026 för inkludering, mångfald och andel kvinnliga chefer.

The Equileap Gender Equality Global Report & Ranking går att ladda ner här: https://equileap.com/equileap-reports/

Johan Gustafsson, kommunikationsdirektör, +46 8 121 47 400

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10