Tele2 rankas etta i Sverige inom jämställdhet

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) rankas som nummer ett inom jämställdhet bland svenska företag och nummer trettiotvå globalt av Equileap, den globalt ledande organisationen inom data och insikter om jämställdhet.

Idag släpps Equileaps 2023 Gender Equality Global Report & Ranking och i rapporten avancerade Tele2 41 placeringar jämfört med 2022 i den globala jämställdhetsrankingen med mer än 3 700 företag, vilket placerar Tele2 bland topp 1% av företagen. I Sverige gick Tele2 från nummer tre i 2022 års rapport till nummer ett i 2023.

Ledningsgruppens könsfördelning och den flexibla arbetsplatsen var några av de områden som Equileap anser att Tele2 har förbättrat sedan förra årets rapport. Totalt uppnådde Tele2 ett jämställdhetsresultat på 70%, en ökning från 64% 2022.

- Vi är stolta över att bli uppmärksammade för vårt jämställdhetsarbete.  Att vara rankad nummer ett i Sverige speglar vår ambition inom jämställdhet men också inom andra delar av vårt hållbarhetsarbete. Vi fortsätter att långsiktigt arbeta med mångfald och inkludering inom alla områden för att på så sätt förbättra vår verksamhet ännu mer, säger Kjell Johnsen, Vd och koncernchef på Tele2.

-Vi vill gratuleraTele2 till första platsen i Sverige och för deras engagemang för transparens och för deras förbättringar av könsfördelning och flexibelt arbete. Att Tele2s finansiella resultat visar på tillväxt även i en turbulent värld kommer inte som någon överraskning. Jämställdhet är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att göra, säger Diana Van Maasdijk, VD, Equileap.

Om Equileaps Gender Global Equality Report

Equileap är den ledande organisationen som tillhandahåller data och insikter om jämställdhet i företagssektorn. Equileap använder världens första djupgående tvärsektoriella rankningssystem för att utvärdera och övervaka tusentals företag över hela världen. Dess egenutvecklade Gender Equality Scorecard™ består av 19 kriterier inklusive könsfördelning över hela arbetsstyrkan, löneskillnad mellan könen, betald föräldraledighet och policys mot sexuella trakasserier. Datauppsättningen för denna rapport består av 3 787 börsnoterade företag med ett börsvärde på 2 miljarder USD och mer under de senaste två räkenskapsåren, noterade på ett stort index eller på en av 23 utvecklade marknader. Rapporten analyserar Equileaps datauppsättning 2022, för vilken forskning utfördes under hela kalenderåret och stängdes den 19 december 2022.

Equileaps Gender Equality Global Report & Ranking finns att ladda ner här:

Fredrik Hallstan, Head of External Communication, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Om Tele2
Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Citat

Vi är stolta över att bli uppmärksammade för vårt jämställdhetsarbete.  Att vara rankad nummer ett i Sverige speglar vår ambition inom jämställdhet men också inom andra delar av vårt hållbarhetsarbete. Vi fortsätter att långsiktigt arbeta med mångfald och inkludering inom alla områden för att på så sätt förbättra vår verksamhet ännu mer.
Kjell Johnsen, Vd och koncernchef på Tele2.