Tele2 stärker sitt erbjudande inom IoT-tjänster till kommuner tillsammans med TH1NG

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) inleder ett partnerskap med IoT-bolaget TH1NG som innebär att Tele2 kompletterar och stärker sitt erbjudande inom smarta IoT-lösningar gentemot företagskunder inom både privat och offentlig sektor.

Tele2 tecknar samarbetsavtal med TH1NG för att med deras lösningar för smarta fastigheter, -industrier, -hem, smart vård och -omsorg samt -hållbarhetsutveckling i kombination med Tele2s hållbara och kostnadseffektiva lösningar för kommunikation stärka erbjudandet till företagsmarknaden och offentlig sektor. Via detta partnerskap kompletterar Tele2 det uppkopplade erbjudandet med TH1NGs plattforms och produktportfölj.

-        Mer och mer blir uppkopplat och vi har en ständig dialog med våra företagskunder om hur man på bästa sätt ska hitta lösningar som är både smarta och som sparar tid och pengar.  Därför ser vi fram emot vårt utökade samarbete med TH1NG som kompletterar våra lösningar ytterligare, säger Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.

Med IoT-plattformen IoT Open kan TH1NG tillsammans med samarbetspartners som exempelvis Tele2, koppla ihop alla saker som kommunicerar och därmed möjliggöra framtidens tjänster.

-Vi kan redan idag erbjuda IoT-lösningar för hela samhällen och har tagit en position som en av de främsta leverantörerna av IoT-plattformer i Sverige. Det är mycket glädjande att vi nu tar ytterligare ett steg framåt tillsammans med Tele2 och erbjuder gemensamma lösningar som skapar nytta, och hittar nya kunder och målgrupper.. Vi har ett mycket bra samarbeta sedan tidigare som vi nu vidareutvecklar, säger Klas Westholm, VD för TH1NG

Med IoT Open kan man koppla samman många digitala lösningarna som finns i samhället, till exempel inom fastigheter och industrier och kan hantera all typ av konnektivitet. Totalen av alla dessa tjänster som kopplas samman med hjälp av IoT Open möjliggör det smarta och hållbara samhället.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30
Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Om Tele2
Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Citat

Mer och mer blir uppkopplat och vi har en ständig dialog med våra företagskunder om hur man på bästa sätt ska hitta lösningar som är både smarta och som sparar tid och pengar.  Därför ser vi fram emot vårt utökade samarbete med TH1NG som kompletterar våra lösningar ytterligare.
Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.