Tele2 tecknar låneavtal med Nordiska investeringsbanken (NIB)

Stockholm - Tele2 AB, (Tele2), (NASDAQ OMX Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) meddelar idag att man har tecknat ett låneavtal med den Nordiska investeringsbanken (NIB) på 130 miljoner euro för utbyggnad av bolagets 4G-mobilnätstjänster under 2015–2018.

Syfte med att söka ytterligare finansiering från NIB är att förlänga förfallostrukturen och uppnå ytterligare diversifiering av bolagets finansiering. ”Tele2 Group Treasury” har förhandlat fram ett nytt lån från NIB på 130 miljoner euro. Detta innebär också en uppsägning av det befintliga lånet från NIB (på 74 miljoner euro) så nya intäkterna kommer att uppgå till ca 56 miljoner euro. Lånet beviljas för att finansiera Tele2s investeringar i LTE/4G-nät i Sverige och Nederländerna under tidsperioden 2015-2018.

NIB är en internationell finansieringsinstitution som ägs av de åtta medlemsländerna: Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Banken finansierar privata och offentliga projekt i och utanför medlemsländerna. NIB har högsta möjliga kreditvärdighet, AAA/Aaa, hos de ledande kreditvärderingsinstituten Standard & Poor’s och Moody’s.

Tele2 och NIB har ett samarbete som sträcker sig mer än 20 år tillbaka i tiden. Detta är det fjärde låneavtalet parterna emellan och det första undertecknades redan 1994.

NIB finansierar endast särskilda investeringsprojekt som uppfyller bankens uppdrag att förbättra konkurrenskraft och miljö i Norden och Baltikum.

Viktor Wallström, Kommunikationschef, Tele2 AB, Tel: +46 703 63 53 27

Louise Tjeder, IR-chef, Tele2 AB, Tel: +46 704 26 46 52