Tele2 uppgraderar Boxers TV-tjänster

Stockholm - Hur man tittar på rörligt innehåll har förändrats under det senaste decenniet och idag konsumeras majoriteten av det vi tittar på med hjälp av någon form av internetuppkoppling. Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B), som äger Boxer, har därför gradvis under året bytt ut kundernas programkort mot den nya WiFi-baserade tv-lösningen Tv Hub Mini. Under hösten 2024 kommer Boxer att kontakta alla återstående kunder för att uppgradera dem innan den 31 december.

Kunder som fortfarande har Boxers programkort får dessa ersatta med Tv Hub Mini som har ett större utbud och enklare tillgång till de streamingtjänster som ingår i Boxers tv-paket. Som kund behöver man inte göra något, utan Boxer kommer i god tid att kontakta alla som berörs via e-post eller brev.

-        Tv spelar en viktig roll i många människor liv och vill hjälpa våra kunder att enkelt och smidigt börja använda Tv Hub Mini.  Vi har tagit fram tydliga och pedagogiska instruktioner och erbjuder också installationshjälp på plats i hemmet för de som önskar, vilket har varit uppskattat, säger Niclas Rosendahl tv och play-chef på Tele2.

Sedan 2023 har Boxer successivt kontaktat berörda kunder. Distributionen i marknätet kommer att upphöra den 31 december, men majoriteten av kunderna har redan bytt till Tv Hub Mini och påverkas därför inte. De återstående kunderna kommer att uppgraderas under hösten 2024.

-        Att fokusera våra resurser på den teknik som majoriteten av våra kunder redan använder är naturligt för oss. All teknik behöver uppgraderas förr eller senare, och det här är stor förbättring för att våra kunder ska kunna konsumera sitt favoritinnehåll. Vill man se traditionell tv precis som tidigare så går det utmärkt med den nya tekniken, och vill man använda playtjänster och appar så möjliggörs nu även det, avslutar Niclas Rosendahl.

Med Tv Hub Mini samlar man sina tv-kanaler i 4K HDR-kvalitet och streamingtjänster på samma plats och bläddrar bland kanalerna med den smidiga fjärrkontrollen eller zappar genom röststyrning. Några av de mest populära apparna är redan förinstallerade, men självklart kan man ladda ner och lägga till sina egna favoriter från Google Play Store. Tv Hub Mini har inbyggd Chromecast och bluetooth så att man kan streama direkt från surfplattan eller mobilen.

Mer information om uppgraderingen finns här.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Citat

Att fokusera våra resurser på den teknik som majoriteten av våra kunder redan använder är naturligt för oss. All teknik behöver uppgraderas förr eller senare, och det här är stor förbättring för att våra kunder ska kunna konsumera sitt favoritinnehåll. Vill man se traditionell tv precis som tidigare så går det utmärkt med den nya tekniken, och vill man använda playtjänster och appar så möjliggörs nu även det.
Niclas Rosendahl, tv och play-chef på Tele2.