Tele2s Års- och hållbarhetsredovisning 2020

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har idag publicerat bolagets Års- och hållbarhetsredovisning 2020, som nu finns tillgänglig på www.tele2.com.

Höjdpunkter från årsredovisningen 2020

• Vidareutveckling av mer-för-mer-strategin i Sverige, med ett bra intag av mobila abonnemangskunder och fortsatt konvertering från kontantkort till abonnemang.
  • Vår strategi för mobilcentrerad konvergens i Baltikum fortsätter att driva tillväxt och under året lanserade vi videotjänster.
  • Första operatören att lansera publik 5G i Sverige och först med 5G i Lettland.
  • Tele2s internationella konsolidering slutfördes genom försäljning av verksamheter i Tyskland och Kroatien.
  • Navigerade framgångsfullt genom pandemin och levererade på finansiell guidning, med tillväxt i underliggande EBITDAaL om 2 procent i slutet av året.

Höjdpunkter från hållbarhetsredovisningen 2020

• Första operatören i Norden och Baltikum som är klimatneutral i dess egna verksamhet.
  • Inledde nya partnerskap med Civil Rights Defenders och Prinsparets Stiftelse.
  • Upprätthöll Tele2s toppbetyg från MSCI ESG (AAA), ökade betyget från ISS ESG till C+ (prime) och nådde ett klimatförändringsbetyg från CDP på B-, över snittbetyget i sektorn, i EU och på global nivå.
  • Inledde förnyelsen av Tele2s hållbarhetsstrategi, som sedan lanserades i januari 2021.

– Jag vill tacka alla medarbetare på Tele2 för hur de utfört sitt arbete och tagit ansvar under ett utmanande år! Nu har vi en erfaren ledningsgrupp på plats och har tagit avgörande beslut om hur vi organiserar vår verksamhet framöver. Vår 5G-utrullning har inletts och vi har klarhet i förutsättningar framöver som gör oss trygga i vår målsättning medellång sikt. Vi kan nu fokusera på genomförande av våra planer och fortsätta bygga på Tele2s starka grund för att bli smartare, förmedla en ännu bättre kundupplevelse och leverera mer värde till våra aktieägare, säger Kjell Johnsen, koncern-vd på Tele2.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2020 omsatte bolaget 27 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.