Tele2s hållbarhetsarbete rankas högt i ny ”Walking the Talk”-rapport

Stockholm – Tele2 ABs (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) hållbarhetsarbete får toppresultat bland svenska Large Cap-bolag i den nya rapporten ”Walking the Talk” från Mistra Center for Sustainable Research (Misum) vid Handelshögskolan i Stockholm. Tele2 fick högst poäng bland svenska teknik- och telekombolag inom ”walk”-kategorin.

Rapporten som publiceras av Misum vartannat år, offentliggjordes den 24 September på Handelshögskolan i Stockholm. Tele2s hållbarhetsarbete genererade lika höga poäng (15/20) inom både ”Talk”-kategorin (hur väl strategisk riktning är satt och kommunicerad), och ”Walk”-kategorin (åtaganden, genomfört arbete samt rapportering och ansvarstagande).

– Jag är väldigt nöjd med våra resultat och det faktum att vi rankas högst inom vår industri när det gäller att faktiskt genomföra hållbarhetsarbete. Det är framförallt tillfredsställande att vi får lika höga poäng i båda kategorierna, vilket belyser att vi är noga med att inte kommunicera överdrivet i förhållande till arbetet vi genomför, säger Viktor Wallström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Tele2.

Tele2 fick i båda kategorierna högre poäng än genomsnittet bland svenska Large Cap-bolag. Inom ”Walk” fick Tele2 högst poäng bland samtliga teknik- och telekombolag.

– Rapporten visar samtidigt på områden där vi har utmaningar, och den kommer fungera som en katalysator i vårt fortsatta hållbarhetsarbete. Ett sådant område är implementering av FNs Globala mål för hållbar utveckling, där vi gjort stora framsteg internt men behöver arbeta mer med formalisering och kommunikation, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.

Om rapporten
Walking the Talk publiceras vartannat år av Mistra Center for Sustainable Research vid Handelshögskolan i Stockholm. Rapporten utvärderar hållbarhetsrelaterad kommunikation från bolag listade i Nasdaq OMX Stockholms Large Cap Index, totalt 95 bolag, både i termer av kommunicerade åtaganden och faktiskt genomfört arbete, kategoriserat som ”Talk” respektive ”Walk”. Hela rapporten finns tillgänglig här.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: