Tele2s Hållbarhetsrapport 2019: Ska bli ledande inom hållbarhet

Stockholm – Tele2 AB (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) har idag publicerat dess Hållbarhetsrapport 2019 på www.tele2.com. Rapporten tydliggör hur hållbarhet har varit en nyckelaspekt under ett väldigt händelserikt och omformande 2019. Tele2 är nu redo att leva upp till löftet om att leda inom hållbarhet.

Höjdpunkter från Tele2s hållbarhetsarbete under 2019:

• Tele2 behöll MSCIs AAA-ranking, som topp 9 procent globalt inom telekomsektorn.
  • 35:e plats i Equileaps 2019 globala jämställdhetsranking, näst bäst bland alla svenska företag och på tredje plats bland telekomföretag globalt.
  • Två av tre nyanställda var kvinnor, ett första viktigt steg mot Tele2s mål att uppnå en jämn könsfördelning i den svenska organisationen till 2023.
  • Vi har agerat utifrån vår hållbarhetsstrategi, för att Tele2 ska bli ett ännu mer hållbart företag. Inklusive förbättringar i hur vi adresserar målsättningar inom FN:s globala mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals), samt genom att etablera vetenskapligt baserade mål för utsläpp av växthusgaser för att minska global uppvärmning.
  • Tele2 firade två år som klimatneutral i Sverige, med 100 procent el från förnybara källor och återstående utsläpp kompenserade av energiprojekt som klassats med UNFCCCs guld-standard.
  • In linje med Tele2s nya vision att bli världens smartaste operatör som möjliggör ett samhälle av obegränsade möjligheter, har företaget etablerat löftet att bli ledande inom hållbarhet. Genom att hitta sätt att göra saker smartare, fatta modiga beslut och vara okonventionella, är vår ambition att bli en hållbar marknadsledare.

– Hållbarhet bör vara på allas agenda. Det blir definitivt allt viktigare för Tele2 och för både våra interna och externa intressenter. Vi har som ambition att leda inom hållbarhet. Vi vill minska vår negativa miljöpåverkan och öka vår positiva inverkan på samhället, medan vi fortsätter att utveckla vår verksamhet. Jag är väldigt stolt över de framgångar vi gjorde under 2019 och det är med ett starkt självförtroende vi inleder ett nytt decennium av hållbart företagande och hållbar tillväxt, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen.

Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2019 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar: