Tele2s styrelse utser Jean Marc Harion till VD och koncernchef

Report this content

Tele2 ABs (”Tele2”) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) styrelse har utsett Jean Marc Harion till ny VD och koncernchef med tillträde den 10 november. Harion är för närvarande VD för den polska telekomoperatören Play och styrelseledamot i Tele2.

Med över 25 års erfarenhet från ledande roller hos telekomoperatörer tar Harion med sig gedigen branschexpertis och en imponerande meritlista från marknader på olika mognadsnivåer och inom olika företagsstrukturer, både hos etablerade aktörer och utmanare. I sin senaste position som VD för Play i Polen har han lett arbetet med att växa Play från en utmanarposition till att ha 15 miljoner kunder, samt en ledande position inom mobilkommunikation och en andraplats inom bredband.

-          Vi är mycket glada över att välkomna Jean Marc Harion som ny VD. Tele2 genomför en betydande digital transformation och styrelsen och jag är övertygade om att Jean Marc är rätt person att accelerera denna förändring och leda företaget in i framtiden. Han är en erfaren ledare som genom åren, på olika marknader, konsekvent har visat förmåga att förbättra verksamheten, samtidigt som han har balanserat investeringar och genomfört fokuserade distributionsstrategier, säger Thomas Reynaud, styrelseordförande i Tele2.

-          Jag är hedrad och mycket glad över att ha blivit utsedd till ny VD och koncernchef för Tele2. Som styrelseledamot har jag under de senaste månaderna haft möjlighet att träffa medarbetare och lära känna företaget. Tele2 är en världsreferens bland telekombolag och har en unik utmanarkultur. Vi kommer att rikta denna energi åt rätt håll för att bygga vidare på våra starka varumärken, fortsätta förbättra kundupplevelsen och accelerera vår tillväxt, säger Jean Marc Harion

Jean Marc Harion har en masterexamen från Institut d’Etudes Politiques de Paris samt en masterexamen och en doktorsexamen från Université Libre de Bruxelles. Han har tidigare haft roller som VD för Orange Egypt, Mobistar i Belgien och Orange Dominicana (nu Altice), samt varit Vice President för affärsutveckling på Orange i USA, och är grundare av Computer Channel.

Harion tillträder som VD och koncernchef för Tele2 den 10 november 2024. Han är född 1961 och är fransk medborgare (född i Belgien).

Tele2s nuvarande VD, Kjell Johnsen, meddelade den 4 september att han avser att lämna företaget. Han kommer att stanna kvar i sin roll fram till att Jean Marc Harion börjar på Tele2 den 10 november.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Denna information är sådan information som Tele2 AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 oktober 2024 kl 18:55 CEST.

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Taggar: