Tele2s valberednings förslag till styrelsesammansättning

Stockholm – Inför Tele2 ABs ("Tele2") (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) årsstämma 2024 föreslår valberedningen val av Mathias Hermansson och Nicholas Högberg som nya styrelseledamöter samt omval av samtliga nuvarande styrelseledamöter. Valberedningen föreslår vidare omval av Andrew Barron som styrelsens ordförande.

Om årsstämman beslutar i enlighet med valberedningens förslag kommer Tele2s styrelse att bestå av Andrew Barron som ordförande, Stina Bergfors, Georgi Ganev, Sam Kini, Mathias Hermansson, Eva Lindqvist, Nicholas Högberg och Lars-Åke Norling.

Mathias Hermansson är Chief Financial Officer och vice VD på Voi Technology AB, ett ledande företag inom urban mikromobilitet i Europa. Han har en gedigen bakgrund som styrelseledamot i börsnoterade bolag som Paradox Interactive AB och som CFO och vice VD på Veoneer Inc och Modern Times Group MTG AB. Mathias är alumn från University of Edinburgh och Göteborgs universitet.

Nicholas Högberg har 25 års erfarenhet inom teknik-, media- och telekommunikationssektorn (TMT). Han var VD för teleoperatören 3 (Hi3G Access) i fyra år och dessförinnan vice VD i fem år. Nicholas har också haft nyckelpositioner på teknikföretaget Bannerflow, där han var styrelseordförande, partner och VD i sju år. Dessutom är han för närvarande styrelseledamot i Amanda AI och Canucci och han har varit aktivt involverad i olika nystartade företag och satsningar. Han har en examen i företagsekonomi (Marketing & Management) från Stockholms universitet.

– Valberedningen har nöjet att föreslå nyval av Mathias Hermansson och Nicholas Högberg till Tele2s styrelse. Mathias tillför viktig expertis inom finansiellt ledarskap, och genom sin nuvarande roll på Voi Technology kommer han att bidra med värdefull erfarenhet av att bygga digitala och uppkopplade nya företag. Med sin omfattande erfarenhet från MTG kommer han också att bidra med värdefulla insikter från media- och underhållningsbranschen. Nicholas kommer att bidra med betydande erfarenhet från telekombranschen och stark kompetens från bland annat konsumentsidan. Hans bakgrund från Amanda AI, Bannerflow och Canucci kommer att tillföra nya perspektiv på AI och framtidens telekom samt andra områden inom TMT-sektorn, säger Anna Stenberg, valberedningens ordförande.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till Tele2s årsstämma. Tele2s valberedning består av Anna Stenberg (ordförande), utsedd av Kinnevik, Viktor Kockberg, utsedd av Nordea Fonder, och Frank Larsson, utsedd av Handelsbanken Fonder.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30

Stefan Billing, Head of Investor Relations, Tel: +46 701 66 33 10

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida